FC Volendam - Heracles Almelo

• zondag, 21 dec 2008

Van Dijk wijst FC Volendam de weg tegen Heracles

Geen discussie na afloop over de terechte winnaar. Heraclestrainer Gert Heerkes vond dat Volendam de overwinning toekwam. “Wij hadden niets in de melk te brokkelen. Hebben weinig laten zien. De slag op het middenveld, waar Volendam een man meer had, verloren wij. In de tweede helft hebben wij wat meer lengt ingebracht. Rickie van den Berg bleef geblesseerd in de kleedkamer achter. Het leek in de tweede helft de goede kant op te gaan, maar de 2-0 van Volendam was het breekpunt. Volendam toonde meer durf en duelkracht.” Bij de aanvang van zijn analyse had de Heraclestrainer de meegereisde supporters uit Almelo al bedankt. Trainer Frans Adelaar was daar jaloers op riep na zijn analyse de Volendamsupporters op om ook massaal een uitwedstrijd van zijn ploeg te bezoeken.

De laatste wedstrijd voor de winterstop, tegen Vitesse in Arnhem, kan Volendam wel wat extra aanmoedigingen gebruiken. Adelaar en zijn manschappen willen dolgraag nog voor de winterstop de laatste plaatst aan en andere ploeg over doen. Dat kan bij winst op Vitesse. Geen eenvoudige opgave derhalve, maar geen onmogelijke ook. Als een ding zichtbaar is, is het wel dat Adelaar zijn team steeds meer in balans krijgt.

Prima leiding
Onder de meer dan voortreffelijke leiding van scheidsrechter Vink liet de thuisclub er geen gras over groeien. In de eerste twintig minuten gaven beide ploegen geen kansen weg. Bernard Hofstede bereikte Tuyp maar die schot naast. In de 26e minuut hield Tuyp drie spelers van Heracles lekker bezig in de zestien en toen de bal plots voor de voeten van Dominique van Dijk kwam, was er geen houden aan voor doelman Martin Pieckenhagen, 1-0. Ricky van den Bergh kreeg na een slim hakballetjes de bal per geluk terug van de deze middag onzichtbare Willie Overtoom (vorig seizoen nog spelend voor het Hoornse Hollandia) maar schoot vervolgens hoog over het heiligdom van Jeroen Verhoeven. Bernard Hofstede had na een voorzet van Maynard met het hoofd kunnen scoren maar deed dat niet.

’Goed ingevallen’
Hofstede zou in de tweede helft in de kleedkamer achterblijven. Adelaar vond dat de altijd werklustige Limburger niet bracht wat hij kan brengen. Zijn vervanger, Gerson Sheotahul, die al vaker goed is ingevallen dit seizoen, kwam wél herhaaldelijk langs zijn man en zorgde voor meer snelheid in de Volendamse aanvalsmachine. Op de vraag of Sheotahul een basisplaats had afgedwongen, antwoordde Adelaar na afloop diplomatiek dat Gerson goed was ingevallen. Kortom, niemand is zeker van een basisplaats bij Volendam. Elke speler zal zich elke week opnieuw moeten bewijzen. Sheotahul was koud in het veld toen hij bijna voor 2-0 zorgde ware het niet dat hij de bal niet onder controle kreeg. Mathieu Boots, die een uitstekende rol vervulde als middenvelder, stelde daarna de zeer actieve Aaron Meijers in staat om een doelpoging te wagen, maar de schuiver van de Andijker ging net naast de verkeerde kant van de paal.

Jeroen Verhoeven
Heracles bleef op de gelijkmaker loeren. Het was aan heel attent reageren van doelman Jeroen Verhoeven te danken dat Willie Overtoom van scoren werd afgehouden. Een inzet van invaller Bas Drost werd van de doellijn gekopt door Gerry Koning, die een puike partij speelde als linkervleugelverdediger. Volendam creëerde veel kansen. Uit een daarvan kwam Jack Tuyp niet verder dan en slap schot op doel. Gerson Sheotahul stond in de 73e minuut aan de basis van het tweede doelpunt van de thuisclub. Hij bediende vanaf de rechtervleugel Dominique van Dijk op maat en die schoot probleemloos 2-0 in de touwen. Daarmee leek de wedstrijd gespeeld. Leek, want Volendam verzuimde om 3-0 te maken. Sheotahul leek daarnaar op weg, maar schoot de bal snoeihard in het zijnet.

Melvin Platje
Tuyp, die kon terugzien op een nuttige wedstrijd, werd gewisseld voor de rappe Melvin Platje. Sheotahul gaf de bal goed voor naar de ingevallen Vit Valenta die de bal met een snoekduik net naast kopte. Plots werd het nog onnodig spannend, toen invaller Votjech Schulmeister in de laatste minuut van de officiële speeltijd mocht uithalen en de bal in de uiterste hoek verdween, 2-1. Volendam was na dit doelpunt weer goed bij de les. Stelkde meteen orde op zaken. Platje, die al een paar aardige passes had gegeven en het thuispubliek naar zijn hand had gezet, werd door Sheotahul met een subtiel balletje op weg gestuurd naar de uit zijn doel gekomen Pieckenhagen. De supersnelle Platje ontweek handig de doelman en scoorde beheerst 3-1. Daarmee was de strijd beslist. Het Volendampubliek ging tevreden huiswaarts.