FC Volendam herenigd met Francesco Antonucci na huurdeal met Feyenoord

• donderdag, 13 aug 2020

FC Volendam en Feyenoord hebben de handen ineengeslagen voor een transfer van Francesco Antonucci (21). De Belgische middenvelder verkast van AS Monaco naar Feyenoord en tekent in Rotterdam een contract tot de zomer van 2024, met een optie voor nog een jaar. Als onderdeel van de overeenkomst komt de middenvelder het komende seizoen op huurbasis uit voor FC Volendam. Daarmee krijgt de succesperiode van Antonucci bij Het Nieuwe Oranje, dat door de coronasituatie abrupt werd beëindigd, alsnog een vervolg.

FC Volendam huurde Antonucci het afgelopen seizoen van AS Monaco. Onder de vleugels van trainer Wim Jonk en zijn team ontpopte de international van Jong België zich tot dé smaakmaker van de Keuken Kampioen Divisie. Met elf treffers en vijf beslissende passes in 21 wedstrijden had de middenvelder uit Charleroi een groot aandeel in de uiteindelijke derde plaats op de ranglijst. Zijn goede spel leverde hem tevens de titel van ‘Beste Talent’ van de derde periode op. In wat later de laatste wedstrijd van het seizoen 2019-2020 bleek was Antonucci goed voor twee treffers en een assist in de met 4-0 gewonnen wedstrijd tegen Jong Ajax.

‘Naar de Eredivisie helpen’

“Ik ben erg blij en trots met mijn volgende stap naar Feyenoord”, stelt Antonucci. “Ik denk dat dit een perfect vervolg is voor mijn carrière. We hebben een mooi seizoen gehad met FC Volendam, maar jammer genoeg konden we het niet afmaken. Ik heb altijd gezegd dat ik wilde helpen om de club naar de Eredivisie te brengen. Nu hebben we een nieuwe kans en ik ga alles geven om nu wel te promoveren.”

‘Het beste voor Franco’

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is verheugd met het langere verblijf van de spelverdeler. “De gesprekken over Franco’s toekomst voeren wij eigenlijk al sinds de dag dat hij in Volendam arriveerdeDaarbij stond altijd centraal: wat wil Franco zelf en wat is het beste voor zijn ontwikkeling? Afgelopen zomer is voor Franco echt een snelkookpan geweest, met veel geïnteresseerde clubs, nog meer speculaties en lastige afwegingen. Uiteindelijk was Feyenoord het meest overtuigend en doortastend, met een goed verhaal en een intelligente oplossing. Speciale complimenten daarbij gaan naar Frank Arnesen, die niet alleen Franco’s potentie weet in te schatten, maar ook snapt hoe belangrijk zijn individuele ontwikkelingsplan is om die potentie optimaal te benutten.”

Van Leeuwen licht toe hoe dat plan eruit ziet. “Voor ons is helder wat Franco’s potentie is: die van een internationale topspeler. Op dit moment is hij al een fantastische aanvallende middenvelder. Wat creativiteit en rendement betreft is het slechts een kwestie van perfectioneren. De volgende stap is die richting een complete middenvelder. Dat wil zeggen dat Franco’s grootste groeimarge zit in zaken als verdedigend positioneren en de omschakeling.”

‘Klaar stomen voor Kuip’

Van Leeuwen zag vanaf de winterstop op dat vlak verbetering. “Na de winterstop zijn we hiermee gestart en Franco maakte daarin al grote stappen. Hij werd steeds sterker, nóg explosiever en ging steeds meer kilometers maken. Jammer genoeg konden we dit proces door de competitiestop dus niet afronden. Nu kunnen we dat wél. Wij zijn ervan overtuigd dat Franco niet alleen weer een enorme versterking zal blijken voor FC Volendam, maar dat we hem ook richting zomer 2021 klaar kunnen stomen om direct van grote waarde te zijn in de Kuip.”