FC Volendam is dip nog niet te boven

• zondag, 22 jan 2012

Door Cor Westerveld

Een tevreden trainer Fons Groenendijk met naast hem een ontevreden collega Gert Kruys. Een ding hadden zij gemeen en wel dat FC Den Bosch verdiend had gewonnen. Na de smadelijke 5-0 nederlaag in Deventer tegen Go Ahead Eagles, wilde FC Volendam revanche nemen op zichzelf. Dat zal nu in de volgende ronde moeten gebeuren tegen hekkensluiter AGOVV als de volgelingen van Gert Kruys willen blijven meedoen voor een plek op de ranglijst die recht geeft op deelname aan de play offs. Met een paar overwinningen is zo’n plek weer afgedwongen. Tegen Den Bosch wist de ploeg met 0-0 de rust in te gaan, maar moest in de tweede helft door doelpunten van Ralf Seuntjes in de 57e minuut en Jeffrey Buitenhuis in de 67e minuut de vlag strijken.

{foto1}

Beide trainers konden door blessures en schorsingen vijf spelers niet opstellen en deden op dat onderdeel dus niet voor elkaar onder. Fons Groenendijk is normaal tevreden over zijn elftal, maar stak nu de loftrompet over de hele groep. Door blessures en schorsingen moest hij een beroep doen op Jeffrey Buitenhuis en Stijn de Looyer, spelers afkomstig uit de A1 en eigen opleiding. “Uit de laatste 10 wedstrijden hebben we 25 punten gehaald”, aldus de trainer, die eraan toevoegde dat zijn ploeg eerder dit seizoen nog op de 16e plaats stond. Den Bosch heeft de haal dus te pakken. Gert Kruys zit met zijn ploeg vooralsnog in een dip. “FC Den Bosch is verder dan wij. Het heeft al een periodetitel. Het spel van ons is soms niet om aan te zien”, merkte de geplaagde Kruys realistisch op.

{foto2}

Thuisdebuut
Beide ploegen ondervonden veel hinder van de wind. En voor de spelers en supporters was het soms een verrassing welke ploeg na een pittig duel en het daaropvolgende fluitje van scheidsrechter Jochem Kamphuis de vrije trap mocht nemen in de overigens sportief verlopen wedstrijd. De thuisclub koos direct voor de aanval. Een paar mooie acties van Adnane Tigghadouini die in het Kras Stadion zijn thuisdebuut maakte bij FC Volendam smaakten naar meer. Jammer dan ook voor de supporters van de thuisclub en een aderlating voor het elftal dat hij na tien minuten geblesseerd raakte en zich moest laten vervangen door Kees (Pier) Tol. Na een slim hakballetje van Robert Mühren schoot Jack Tuyp de bal in de hoek, maar doelman Kevin Begois, die verder een vrij rustige middag had, tikte de bal hoekschop. Bij een voorzet van Dominique van Dijk kreeg de voor het doel staande Ricky Kruys de bal niet goed onder controle, zodat ook deze kans op niets uitliep. Nick (Pier) Tol had met wat meer geluk de score kunnen openen, maar zijn schot ging maar net langs in plaats van in de kruising. Het was aan goed keeperswerk van Robbin Ruiter (Man van de wedstrijd) te danken dat Den Bosch in de eerste helft niet tot scoren kwam. Een schot van Jeffrey Vlug verwees hij met zijn vuisten naar de cornervlag. Stijn de Looijer mocht namens Den Bosch alleen op doelman Ruiter afgaan, maar schoot de bal in kansrijke positie over het doel.

Lobje
De 3447 toeschouwers hoopten na de saaie eerste helft op meer spektakel in het tweede bedrijf. FC Volendam kwam na de rust met Michiel Kramer voor Nick Tol het veld in en zocht de aanval. De goed spelende Jack Tuyp probeerde na aangeven van Robert Mühren doelman Kevin Begois met een lobje te verrassen, maar dit leverde niet meer op dan een hoeksschop. Aan de andere kant kopte Jeffrey Buitenhuis uit een hoekschop van Danny Verbeek de bal in vrije positie hoog over het doel van Ruiter. Geluk had Den Bosch toen een slecht pass van Rok Roj toch nog bij Jack Tuyp kwam en diens voorzet werd onderschept door Tim Hofstede met een levensgevaarlijke en wellicht onbedoelde terugspeelbal. De zeer attente reactie van doelman Begois voorkwam erger.

{foto3}

Scrimmage
De hele wedstrijd hadden de Brabanders al laten zien over een beter ingespeeld team te beschikken en het was dan ook geen verrassing dat zij de score openden. In een scrimmage voor het doel wist doelman Robbin Ruiter in eerste instantie een inzet van Danny Verbeek nog te keren, maar in tweede instantie had hij geen enkele kans op de inzet van Ralf Seuntjens, 0-1. Tien minuten later gooide Jeffrey Buitenhuis de wedstrijd in het slot, 0-2.
Even hoopten de supporters van FC Volendam nog op een spannend kwartiertje, toen Kees (Pier) Tol in de 77e minuut alleen op doelman Begois mocht afgaan, maar hij slaagde er niet in om deze fraaie kans te verzilveren. Na tien jaar mocht Den Bosch op Volendamse bodem het zoet der overwinning smaken.

0-1 Seuntjens (’57)
0-2 Buitenhuis (’66)