FC Volendam is nog niet zover als FC Zwolle

• vrijdag, 18 feb 2011

Door Cor Westerveld

FC Volendam mag zich gaan richten op de nacompetitie. Na de 2-0 nederlaag op eigen veld tegen koploper FC Zwolle is met nog tien wedstrijden voor de boeg wel duidelijk dat de equipe van Gert Kruys geen bedreiging meer vormt voor FC Zwolle. Toch is FC Volendam niet weggespeeld. In een sfeervolle ambiance zagen de 4222 toeschouwers twee aanvallende ploegen aan het werk waarvan er een de kansen benutte, maar niet alleen daarom de meeste aanspraak mocht maken op de overwinning.

De ploeg van Art Langeler is een paar stappen verder dan FC Volendam, zoals ook Gert Kruys na afloop aangaf. Geroutineerde spelers als Albert van der Haar en Arno Slot, respectievelijk 36 en 33 jaar oud, geven het elftal FC Zwolle een extra dimensie. Zij vormen de spil van de ploeg die volgend seizoen weer in de eredivisie speelt. Want aan dat laatste twijfelt niemand meer.

{foto2}

Veldspel
Trainer Art Langeler was goed te spreken over zijn manschappen. “Wij hebben in de eerste helft goed veldspel laten zien maar geen doelpunten gemaakt. In de tweede helft kwamen we op een goed moment op 1-0 en in vlak voor tijd gooide Danny Schreurs met zijn doelpunt de wedstrijd in het slot Het gaat goed zo”, stelde een tevreden kijkende Langeler .
Gert Kruyst had er weinig aan toe te voegen. Voor zijn team is FC Zwolle een voorbeeld. “Wij moeten nog stappen maken die deze kampioensploeg al heeft gemaakt”, aldus Kruys.
Aan de inzet ontbrak het gisteravond niet bij de wijdbroeken. De wil om een goed resultaat te behalen tegen FC Zwolle was er. Weliswaar oogtte het veldspel van de bezoekers verzorgder en kregen zij de meeste scoringskansen, maar zolang kansen niet worden benut blijft het een oopen wedstrijd. Zo schoot Danny Scheurs de bal maar net over de kruising en had Albert van der Haar na balverlies van Charles Dissels op het middenveld met een lob de ver uit zijn doel gekomen Theo Zwarthoed kunnen passeren. Een afstandschot van topscorer Sjoerd Ars wist de attent reagerende Zwarthoed met een uiterste inspanning tot hoekschop te verwerken. De mooiste kans kreeg daarna dezelfde speler. Met een lobje had hij Zwarthoed kunnen verschalken. In het laatste kwartier van de eerste helft trok de thuisclub het initiatief naar zich toe. Na een pass van de hardwerkende Roy Bakkenes had Laszio Zsidai geen succes met zijn inzet uit de halve draai.

Melvin Platje
Nadat Zwarthoed aan de andere kant Albert van der Haar nog een keer van scoren had weten af te houden, kreeg Melvin Platje ter hoogte van de elfmeterstip de kans op FC Volednam op voorsprong te zetten. De topscorer van FC Volendam verzuimde echter een hoek uit te kiezen, waardoor de bal een gemakkelijke prooi werd voor doelman Diederik Boer. Met een schot voorlangs vlak voor rust van Van der Haar werd de rust bereikt.

{foto1}

Met de 0-0 stand bleef FC Volendam dus in de wedstrijd. Na de hervatting liet Martijn Sterk zich in de luren leggen door Sjoerd Ars en had FC Volendam geluk dat de inzet van de Zwollenaar net voorlangs ging. Het bleek echter uitstel van executie. In de 53e minuut bracht Joey van den Berg het uitvak van FC Zwolle in extase door Theo Zwarthoed kansloos te laten, 0-1. Kruys wisselde Charles Dissels en - de onopvallend spelende - Jack Tuyp voor Ricky Kruys en Kees Pier Tol. FC Volendam bleef loeren op de gelijkmaker.

Dominique van Dijk
Pech had de thuisclub toen een prachtig inkrullende bal van Dominique van Dijk tegen de paal belandde. De terugspringende bal kwam daarna voor de voeten van Melvin Platje die FC Volendam op 1-1 had moeten zetten, maar hij schoot voorlangs. Bij FC Volendam mocht Lars Veldwijk zijn debuut maken; hij verving Roy Bakkenes. Nadat Theo Zwarthoed een afstandschot van Joran Pot onschadelijk had gemaakt, moest hij enkele minuten voor het eindsignaal van de uitstekende leidende scheidsrechter Jack van Hulten op een kopbal van Danny Schreurs het antwoord schuldig blijven, 0-2. Iedereen was het erover eens dat de beste ploeg had gewonnen. Bij FC Volendam mocht dit keer Henny Schilder de bloemen in ontvangst nemen als man van de wedstrijd.

{foto3}

Foto's: www.fredrotgans.nl