FC Volendam jaagt in Nijmegen op ‘historische’ zege

• woensdag, 11 mrt 2020

Na twee spectaculaire thuisduels, met een 2-2 gelijkspel tegen Go Ahead Eagles en een fantastische 4-0 overwinning op Jong Ajax, stappen de Volendammers vrijdag weer in de bus voor een uitwedstrijd. De bestemming is ditmaal Nijmegen. Daar wacht een confrontatie met de plaatselijke N.E.C. Nijmegen. De aftrap in De Goffert is om 20.00 uur.

Een blik in de geschiedenisboeken leert ons dat een bezoek aan Nijmegen vaak geen blije gezichten oplevert in Volendam. De Goffert blijkt vaak een onneembare vesting en inmiddels mag NEC wel als angstgegner worden aangemerkt.

Het Nieuwe Oranje trok achttien keer eerder naar Nijmegen voor een duel met NEC. Slechts eenmaal stopten de Palingboeren drie punten mee terug in de tas. Op 13 april 1991 was FC Volendam door treffers van Johan Steur en John Clayton met 2-1 te sterk. Edwin Zoetebier, de huidige keeperstrainer, stond destijds onder de lat aan Volendam-zijde. Twaalf keer was de winst voor NEC. De laatste keer dat de Volendammers een resultaat aan het duel in Nijmegen overhielden was in het Eredivisieseizoen 2003/’04. Dion Esajas zorgde ervoor dat Volendam een punt overhield aan het duel: 1-1. Vorig jaar opende Boy Deul nog de score in De Goffert, maar wist NEC het duel nog op overtuigende wijze met 5-1 te winnen.

Maar toch gloort er hoop voor de Volendamse aanhang. Eerder dit seizoen versloeg FC Volendam namelijk in eigen huis de Nijmegenaren met 3-1. Kevin Visser, Martijn Kaars en Ibrahim El Kadiri zorgden voor de Volendamse productie. En daarnaast lijkt de formatie van Wim Jonk de goede vorm weer te hebben gevonden, getuige de klinkende zege op de Amsterdamse beloften.

NEC presteert weliswaar wisselvallig, toch doet het volop mee in de strijd om een nacompetitieplaats. De ploeg van trainer Adrie Bogers staat na 29 speelrondes op de achtste plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Zian Flemming blijkt dit seizoen de belangrijkste man aan de kant van NEC. De middenvelder wist al dertien keer het net te vinden en bereidde twee goals voor. Met middenvelder Tom Overtoom komt FC Volendam vrijdag een oude bekende tegen.

Lukt het FC Volendam om de negatieve reeks in Nijmegen te doorbreken en de achtervolging op de top 2 voort te zetten? Hup Palingboeren!

Laatste vijf ontmoetingen

30-11-18 | N.E.C. Nijmegen - FC Volendam: 5-1
Boy Deul

09-03-18 | N.E.C. Nijmegen - FC Volendam: 3-0

16-03-15 | N.E.C. Nijmegen - FC Volendam: 7-0

27-10-11 | N.E.C. Nijmegen - FC Volendam: 1-0 (Beker)

30-11-08 | N.E.C. Nijmegen - FC Volendam: 6-1
Gerson Sheotahul

Scheidsrechter

De wedstrijd staat onder leiding van de 28-jarige Sander van der Eijk. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Siebert en van Zuilen.

De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam te volgen, de story op Instagram, het schakelprogramma op FOX Sports 1 en te beluisteren via het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #necvol.

Historie

Wil je weten hoe de wedstrijden tussen N.E.C. Nijmegen en FC Volendam de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten