FC Volendam jaagt op eerste derbyzege op AZ sinds 37 jaar

• woensdag, 26 okt 2022

FC Volendam heeft nog drie wedstrijden te gaan voor de WK-break, te beginnen in Alkmaar. Zondag wacht namelijk de derby tegen AZ. Zondagmiddag wordt er om 16:45 uur afgetrapt in het AFAS Stadion. De laatste overwinning op de Alkmaarders dateert alweer van 37 jaar geleden. Kaarten voor dit duel zijn tot vrijdag 23:59 uur te koop in de online ticketshop.

AZ had een ijzersterke seizoensstart, was lange tijd ongeslagen en voerde zelfs de ranglijst aan. Inmiddels heeft de ploeg van Pascal Jansen drie nederlagen op rij in de benen. Van Apollon Limassol (1 - 0), Feyenoord (1 - 3) en Excelsior (2 - 1) werd verloren. De Alkmaarders bezetten nu plaats vier in de Eredivisie, met vijf punten achterstand op koploper Ajax. In de UEFA Conference League staat AZ bovenaan in de poule. Donderdag neemt de ploeg van Pascal Jansen het op tegen FC Vaduz en kan het zich definitief plaatsen voor de volgende ronde. Topscorer van de ploeg uit Alkmaar is Jens Odgaard, met vijf doelpunten. Verdediger Pantelis Hatzidiakos heeft het hoogste aantal assists, namelijk vier.

Mühren & Verhulst

In de selectie van FC Volendam is er één speler met een AZ-verleden. Robert Mühren speelde tussen 2014 en 2017 voor de Alkmaarders. Na zijn jaren in het rood, waarin hij in 67 duels negentien treffers maakte en zesmaal aangever was, vertrok de spits naar het Belgische Zulte-Waregem. In de selectie van de Alkmaarders is er één speler met een verleden bij FC Volendam. Doelman Hobie Verhulst speelde 107 duels in het oranje, waarna hij naar Go Ahead Eagles vertrok. In 2020 keerde de sluitpost terug bij AZ, waar hij nu eerste doelman is.

Onderlinge duels

De laatste ontmoetingen met AZ dateren van het seizoen 2008-2009. In het Kras Stadion werd toen met 0 - 2 verloren van het AZ van trainer Louis van Gaal. In Alkmaar liep FC Volendam tegen een 3 - 0 nederlaag aan. Het laatste resultaat tegen de Alkmaarders dateert van 4 mei 1997. Toen werd het 2 - 2 dankzij twee doelpunten van Radoslav Samardžić. De laatste overwinning tegen AZ werd geboekt op 1 juni 1985. Toen werd het dankzij een hattrick van Ed Vijent en twee doelpunten van Dick Helling 5 - 2. Aanstaande zondag wordt de 23ste keer dat FC Volendam en AZ elkaar ontmoeten in een officieel duel. FC Volendam won zes van de eerdere ontmoetingen. Het werd acht keer gelijk en er werd negen keer verloren.

Laatste vijf edities

18-01-2009 | FC Volendam – AZ: 0 – 2

25-10-2008 | AZ – FC Volendam: 3 – 0

07-02-2004 | AZ – FC Volendam: 3 – 0

14-12-2003 | FC Volendam – AZ: 0 – 6

04-05-1997 | FC Volendam – AZ: 2 – 2
Radoslav Samardžić (2x)

Zo volg je het duel!

Kaarten voor het duel tegen AZ zijn verkrijgbaar in de online ticketshop. Het duel is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram of via ESPN 2. Er wordt zondagmiddag om 16:45 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige