FC Volendam jaagt op eerste zege op de Herdgang

• zondag, 29 sep 2019

Na de 4-0 nederlaag in eigen huis tegen Cambuur Leeuwarden wacht voor FC Volendam een traditioneel lastige uitwedstrijd in Eindhoven. De mannen van trainer Wim Jonk nemen het op tegen Jong PSV, dat momenteel de hekkensluiter is in de Keuken Kampioen Divisie. De aftrap op de geheel vernieuwde PSV Campus De Herdgang is vrijdag om 20.00 uur.

De uitwedstrijd op De Herdgang is een mooie gelegenheid voor FC Volendam om veerkracht te tonen. Hoe heeft de ploeg de tik van de nederlaag tegen Cambuur verwerkt? Het eerste kwartier tegen de Leeuwarders was niks op aan te merken. Maar na de rode kaart van Marco Tol en de benutte penalty die volgde werd het voor de Volendammers een lastig verhaal.

‘Angstgegner’
Ondanks dat het team van Jonk, net als keeperstrainer Edwin Zoetebier oud-speler van PSV, pas zesmaal eerder afreisde naar Eindhoven voor een confrontatie met Jong PSV, blijkt die ploeg tot nog toe een ware angstgegner. Het Nieuwe Oranje won namelijk nog nooit in Eindhoven. Slechts eenmaal werd er één punt meegenomen.

Vorig seizoen eindigde formatie uit de Lichtstad op een knappe derde plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Clubtopscorer Joël Piroe had hier een groot aandeel in met elf doelpunten. Echter trok de jonge aanvaller in augustus vlak voor het verstrijken van de transferdeadline op huurbasis naar Sparta Rotterdam. De teamtopscorers op dit moment zijn Amar Catic, de Amerikaan Richard Ledezma en het grote PSV-talent Mohamed Ihattaren. Zij maakten elk twee goals. Het is vrijwel uitgesloten dat FC Volendam komende vrijdag met laatstgenoemde te maken krijgt.

Talentvol
Dit seizoen gaat het Jong PSV een stuk minder voor de wind. De ploeg van trainer Peter Uneken bezet na acht speelrondes de laatste plaats met slechts vier punten. Alleen van Jong AZ werd er in eigen huis met 3-2 gewonnen. Ook afgelopen vrijdag verloren de talenten van PSV met 5-2 uit bij Excelsior. Toch bevat het Eindhovense team veel talentvolle spelers, waaronder de Franse middenvelder Claudio Gomes (gehuurd van Manchester City) en de Belgische aanvaller Cyril Ngonge (gehuurd van Club Brugge), beide jeugdinternational van hun land.

Oud-Volendammer
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Eindhovenaren tot nog toe de meeste tegengoals incasseerden. Een mogelijke verklaring zijn de wisselingen op keepersgebied. Dit seizoen stonden er al vier sluitposten in het doel bij Jong PSV, waaronder oud-Volendammer Robbin Ruiter. De Amsterdamse keeper stond van 2009 tot en met 2012 in totaal 70 duels onder de lat bij FC Volendam. Vanwege de leeftijdsbeperkingen in de Keuken Kampioen Divisie is het uitgesloten dat Ruiter, en ook bijvoorbeeld Lars Unnerstal (twee duels voor Jong PSV), vrijdag in actie komen. Zij mogen immers alleen uitkomen voor Jong PSV tegen een ander beloftenteam.

Het eerste officiële onderlinge duel in Eindhoven eindigde op 14 oktober 2013 in een 3-0 nederlaag, door onder meer twee doelpunten van Luciano Narsingh. Daarna volgde nog vier nederlagen. Alleen in 2016 wisten de Volendammers door treffers van Gyliano van Velzen en Erik Schouten een punt mee naar huis te nemen. De editie van afgelopen seizoen, waarin doelman Mitchel Michaelis zijn debuut maakte voor FC Volendam, eindigde door een goal van Cody Gakpo in 1-0. Kortom het is de hoogste tijd voor FC Volendam om drie punten bij te schreven na een bezoek aan Eindhoven.

Laatste vijf edities
21-09-2018 | Jong PSV - FC Volendam: 1 - 0

16-03-2018 | Jong PSV - FC Volendam: 2 - 1
Marco Tol

10-04-2017 | Jong PSV - FC Volendam: 2 - 0

12-02-2016 | Jong PSV - FC Volendam: 2 - 2
Gyliano van Velzen en Erik Schouten

08-05-2015 | Jong PSV - FC Volendam: 2 - 0

De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam te volgen, de story op Instagram, het schakelprogramma op FOX Sports 1 en te beluisteren via het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #jpsvol.

Historie
Wil je weten hoe de wedstrijden tussen Jong PSV en FC Volendam de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten