Kaars schenkt FC Volendam derde zege op rij

• vrijdag, 08 nov 2019

FC Volendam heeft ook de derde wedstrijd in de reeks tegen belofteploegen in de Keuken Kampioen Divisie omgezet in winst. Martijn Kaars schonk met zijn treffer op een koude novemberavond in het duel met Jong FC Utrecht de ploeg van Wim Jonk de volle buit. Door de zege klimmen de Volendammers over de bezoekers naar een tiende plaats.

FC Volendam verscheen tegen Jong FC Utrecht met nagenoeg dezelfde elf namen aan de aftrap als afgelopen maandag in Amsterdam. Alleen op de rechtsbackpositie nam Mohamed Betti de honneurs waar van de geblesseerde Noah Fadiga. Het eerste wapenfeit van de wedstrijd kwam op naam van de bezoekers. Na dertig seconden schoot Eros Maddy op de goal van Nordin Bakker, maar zijn schot ging een paar meter naast. Daarna nam FC Volendam direct het heft in handen. In de tweede minuut was Jari Vlak dichtbij de openingstreffer. De pegel van de middenvelder knalde helaas vol op de lat. Twee minuten later was het de beurt aan Nick Doodeman om de trekker over te halen. Zijn schot zeilde nipt naast het doel. Nadat Utrecht-verdediger Christopher Mamengi even later bijna zijn eigen doelman verraste, waaide een schot van Francesco Antonucci over.

Het Nieuwe Oranje was de eerste twintig minuten heer en meester met vlot combinatiespel. Na een korte blessurebehandeling voor Marco Tol leidde een uitbraak van Volendam bijna tot een doelpunt. Een voorzet van Doodeman zorgde voor een ouderwetse scrimmage voor het Utrechtse doel, maar scheids Cantineau floot de actie van Martijn Kaars af. FC Utrecht stelde daar in de eerste helft nauwelijks iets tegenover. Nordin Bakker raapte op het half uur een schotje van Maddy van de grond.

Offensief
De volgende grote kans voor Volendam was voor Jelle Duin in de 37e minuut. De aanvaller kon de bal echter niet goed drukken waardoor de bal over het doel vloog. Dit bleek het begin van een slotoffensief in de eerste helft waar Volendam duidelijk de bovenliggende partij was. Jari Vlak dwong Utrecht-goalie De Keijzer met een goed schot tot een redding. Drie minuten voor rust kreeg Doodeman een uitgelezen kans om Volendam op voorsprong te zetten. Francesco Antonucci zette de Volendam-aanvaller alleen voor de keeper, maar het schot ging nipt voorlangs.

De eerste tien minuten na rust golfde het spel in het Kras Stadion wat op neer. Het eerste schot was ditmaal voor de thuisploeg. Een schot van Doodeman werd geblokt door de Utrechtse defensie. Aan de andere kant schoot de Duitse Jonas Arweiler namens Jong FC Utrecht hard over het doel van Bakker. Een mislukt schot van aanvoerder Kevin Visser leverde Doodeman een niet te missen kans, althans zo leek het. De spits kreeg de bal echter ongelukkig op de voet waardoor de bal in de handen rolde van doelman De Keijzer.

Kaars breekt de ban
In de 57e minuut kreeg Volendam eindelijk de beloning voor het vertoonde aanvallende voetbal. Martijn Kaars schoot een strakke voorzet van Jari Vlak vanaf de rechterkant snoeihard tegen de touwen. Na een legio kansen mocht het Volendamse publiek eindelijk juichen. De Volendammers lieten het er niet bij zitten en gingen meteen op jacht naar meer. Kaars trok even later de bal hard voor de goal maar geen Volendammer was in de buurt.

De Volendammers behielden de controle. Jong FC Utrecht kon behoudens een schot van Acheffay geen gevaar stichtten voor het Volendamse doel. Met nog ruim een kwartier op de klok drong de ploeg van Wim Jonk opnieuw aan. Francesco Antonucci vuurde tweemaal op De Keijzer, maar de doelman van Jong FC Utrecht, had beide keren een antwoord op het schot van de Belgische spelmaker. Tussen de schoten door scheerde een kopbal van Duin net langs de paal. In de laatste tien minuten drongen de bezoekers nog wat aan, maar echt gevaarlijk voor het doel van Bakker werd het niet. Na Jong AZ en Jong Ajax is dit de derde overwinning voor FC Volendam.

Scoreverloop:
57’ Martijn Kaars (1 - 0)

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker, Mohamed Betti, Marco Tol, Micky van de Ven, Gijs Smal, Kevin Visser, Nick Doodeman, Jari Vlak (73’ Gerry Vlak), Jelle Duin, Francesco Antonucci, Martijn Kaars (81’ Darius Johnson)

Opstelling Jong FC Utrecht:
Fabian de Keijzer, Sylian Aldren Mokono, Tommy St. Jago (45’ Junior van der Velden), Gabriël Culhaci, Mitchell van Rooijen, Eros Maddy, Justin Lonwijk, Jonas Arweiler (68’ Davy van den Berg), Odesseus Velanas, (68’ Jeredy Hilterman)  Hicham Acheffay, Christopher Mamengi

Tekst: Dennis van Putten
Foto's: Fred Rotgans