FC Volendam kan FC Eindhoven buitenspel zetten in nacompetitiestrijd

• vrijdag, 26 feb 2021

De vreugde was groot na de sensationele overwinning op Jong Ajax afgelopen dinsdag. Maar inmiddels staan de Volendammers weer met beide benen op de grond. FC Volendam speelt namelijk op de vroege zaterdagmiddag tegen FC Eindhoven. Een wedstrijd die een lach tovert op het gezicht van de Volendamse voetballers. De wedstrijd wordt gespeeld in Eindhoven en de aftrap is om 14:00. Het duel is live te zien bij ESPN.

Buitenspel

FC Eindhoven bezet momenteel de dertiende positie op de ranglijst, maar kijkt nog altijd met een schuin oog naar de nacompetitieplaatsen. Het verschil met plaats acht, de positie die FC Volendam bezet en naar waarschijnlijkheid rechtgeeft op deelname aan de play-offs, is twaalf punten. Met een overwinning in Brabant kan FC Volendam de blauw-witte tegenstander definitief buitenspel zetten. De Eindhovense ploeg is dit kalenderjaar de enige ploeg die in thuiswedstrijden nog puntloos is. De drie thuisduels in 2021 gingen allen verloren.

De Eindhovenaren speelden hun laatste wedstrijd met 1-1 gelijk op bezoek bij Telstar. Bart Biemans scoorde diep in blessuretijd de gelijkmaker voor de Brabanders. Spits Hugo Botermans heeft met zes goals de meeste doelpunten gemaakt binnen de Eindhovense selectie. Hij wordt gevolgd door Jort van der Sande, die er vijf heeft gescoord dit seizoen. Met trainer Ernie Brandts treft FC Volendam een oude bekende. De oefenmeester stond van maart 2005 tot de zomer van 2006 aan het roer aan de Dijk en bereikte in zijn tweede seizoen de finale van de play-offs om promotie.

Uitzinnig

FC Volendam en FC Eindhoven speelden 42 keer eerder tegen elkaar. De grootste overwinning werd geboekt in het seizoen 2007-2008, toen FC Volendam met 2-6 zegevierde. Het laatste duel werd op 1 november 2020 gespeeld in het Kras Stadion. De mannen van Wim Jonk wonnen met 2-0 door doelpunten van Nick Doodeman en Boy Deul. Het laatste duel in Eindhoven eindigde in een 1-4 overwinning. FC Volendam liet een zeer sterk optreden zien en zag Gijs Smal (2x), Nick Doodeman en Franco Antonucci trefzeker zijn. De winst werd gevierd met een bomvol en uitzinnig uitvak. Taferelen die de spelers maar wat missen.

Laatste vijf wedstrijden

01-11-2020 | FC Volendam - FC Eindhoven: 2 - 0
Nick Doodeman en Boy Deul

06-12-2019 | FC Eindhoven - FC Volendam: 1 - 4
Gijs Smal (2x), Nick Doodeman en Franco Antonucci

18-01-2019 | FC Volendam - FC Eindhoven: 1 - 3
Nick Doodeman

19-10-2018 | FC Eindhoven - FC Volendam: 1 - 1
Teije ten Den

02-03-2018 | FC Volendam - FC Eindhoven: 3 - 2
Enzo Stroo, Nick Doodeman en Joey Veerman

Twitter & Insta Story

FC Eindhoven - FC Volendam wordt live uitgezonden op ESPN en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam en de story op Instagram De hashtag van deze wedstrijd is #fcevol. De aftrap is zaterdagmiddag om 14:00 uur.

Tekst: Maarten Schuijl