FC Volendam kan mogelijk in Den Bosch direct promoveren

• vrijdag, 22 apr 2022

Aanstaande vrijdag is het zover. Een dag waar de Volendamse voetballiefhebber naar heeft uitgekeken. Bijna dertien jaar geleden speelde FC Volendam zijn laatste Eredivisiewedstrijd. In Den Bosch kan een plek in de Eredivisie volgend seizoen zeker gesteld worden. De wedstrijd begint om 20:00 in Stadion De Vliert en is live te zien op ESPN 3. De scheidsrechter is Jannick van der Laan.

FC Den Bosch bezet momenteel de elfde positie op de ranglijst. Na een stroeve start van het seizoen is de formatie van Jack de Gier opgeklommen tot de middenmoot. In Soufyan Ahannach hebben de Bosschenaren hun talisman gevonden. De creatieve buitenspeler was goed voor zes doelpunten en verzorgde acht keer een assist. In het duel dat de Brabanders maandag speelden bij Jong FC Utrecht scoorden ze al na twaalf seconden. Jeremy Cijntje schoot de bal tegen de touwen. Het was niet de snelste goal ooit in de Keuken Kampioen Divisie, die werd na elf seconden gescoord door Robert Braber namens Helmond Sport.

Kans op promotie

Mocht FC Volendam de wedstrijd in Den Bosch winnend afsluiten, dan kunnen de slingers worden opgehangen en gaan de Volendammers voor het eerst in dertien jaar weer naar de Eredivisie. Verliezen de Volendammers, dan blijft het sowieso nog spannend tot het einde van de competitie.

FC Volendam en FC Den Bosch speelden al vijftig keer eerder tegen elkaar. De balans is in Volendams voordeel. 24 overwinningen om tien gelijke spelen en zestien verliespartijen. Het laatste duel, eerder dit seizoen in het Kras Stadion, eindigde in een 3 - 0 overwinning voor de Wijdbroeken. Gaetano Oristanio opende de score, waarna Robert Mühren voor de twee resterende treffers zorgde. Vorig seizoen werd er in De Vliert met 1 - 5 gewonnen.

Laatste vijf affiches:

26-11-2021 | FC Volendam - FC Den Bosch: 3 - 0
Gaetano Oristanio en Robert Mühren (2x)
12-03-2021 | FC Den Bosch - FC Volendam: 1 - 5
Ibrahim El Kadiri, Samuele Mulattieri, Zakaria El Azzouzi, Mickey van de Ven en Derry John Murkin
11-12-2020 | FC Volendam - FC Den Bosch: 6 - 0
Samuele Mulattieri, Nick Doodeman (2x), Dyllandro Panka, Jari Vlak en Micky van de Ven
13-10-2019 | FC Volendam - FC Den Bosch: 1 - 1
Nick Runderkamp
08-02-2019 | FC Den Bosch - FC Volendam: 1 - 1
Boy Deul

ESPN, Instagram en Twitter

Het duel tegen FC Den Bosch is te volgen via ESPN 3, het Twitter-verslag en via onze story op Instagram. Er wordt vrijdagavond om 20.00 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto's: Fred Rotgans, ProShots / Peter van Gogh