FC Volendam kan neerwaartse spiraal niet ombuigen

• maandag, 30 nov 2009

Door Cor Westerveld

Het blijft tobben met FC Volendam. De neerwaartse spiraal kon ook tegen De Graafschap niet worden omgebogen. Door de 0-1 nederlaag duikelde FC Volendam naar de veertiende plaats op de ranglijst. Een hardwerkend FC Volendam kon tegen de Superboeren de kansen in de eerste helft niet verzilveren. De Graafschap en FC Volendam acteerden beiden vorig seizoen op het hoogste niveau. De ploeg uit Doetinchem laat, getuige de ranglijst, zien dat het zich beter heeft aangepast aan de Jupiler League. Gisteravond was daar eigenlijk nauwelijks iets van te merken. FC Volendam was over de gehele wedstrijd gezien de betere ploeg. Het ondervond echter nadeel van het scoreverloop. De Graafschap kon zich na de 0-1 ingraven en speelde opzichtig op de counter. Een voorsprong had verdiend geweest.

{foto2}

Achterlijn
Nadat oud-Volendamspeler Yuri Rose als eerste een kans kreeg om doelman Ruiter te passeren, was het daarna Rowin van Zaanen die een kans kreeg na voorbereidend werk van Maikel van der Werff en Jack Tuyp, maar de Monnickendammer schoot de bal naast. Bernard Hofstede probeerde het even later met een afstandschot maar die ging ook voorlangs, maar ditmaal bij de andere paal. Het was Hugo Bargas die het voorbereidende werk mocht verrichten voor de enige treffer in deze wedstrijd. Eerst draaide hij weg van Maikel van der Werff bij de achterlijn en vervolgens liet hij Bernard Hofstede zijn hielen zien om vervolgens de bal panklaar af te geven aan Steve de Ridder, die bij de tweede paal de 0-1 kon binnenschieten. Een sublieme redding van Robbin Ruiter, die een afstandschot van Yuri Rose nog net over de lat wist te tikken, hield FC Volendam in de wedstrijd.

{foto3}

Incident
In de tweede helft probeerde de ploeg van Edward Sturing om de wedstrijd te kantelen. Met aanvallend spel werd het doel van De Graafschap keeper Joost Terol gezocht. Dat daarbij achterin ruimte werd weggegeven was onvermijdelijk. De Graafschap counterde veelvuldig maar keeper Robbin Ruiter - terecht weer gekozen tot Man of the Match - stond zijn mannetje. In de 67e minuut kwam Terol op nare wijze ten val en ging met een ogenschijnlijk zware blessure per brancard het veld af. De keeper werd na de wedstrijd per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Beide ploegen kregen in de tweede helft genoeg kansen iets aan de score te wijzigen. Henny Schilder kreeg - na een pass van Jack Tuyp - de kans op de gelijkmaker maar hij faalde in de afwerking. De voor Thijs Sluijter ingevallen Vlugge Japie Molenaar slaagde er in de tweede helft ook niet in om een doelrijpe kans te verzilveren. Yuri Rose schoot namens De Graafschap nog een keer in handen van doelman Ruiter. Pech had Cerezo Fung a Wing, ook al een oud-speler van FC Volendam - tegen zijn oude club toen hij een kopbal gekeerd zag door de paal. Ook Hugo Bargas hielp nog een fraaie kans voor De Graafschap om zeep.

Foto's: www.fredrotgans.nl
Foto's: www.foto.fcvolendam.nl