FC Volendam kan weelde van 2-0 voorsprong niet dragen

• vrijdag, 25 sep 2009

FC Volendam kan weelde van 2-0 voorsprong niet dragen

Door Cor Westerveld

Net als tegen SC Cambuur stond FC Volendam opnieuw op een comfortabel lijkende 2-0 voorsprong, ditmaal in de eerste helft opgebouwd tegen FC Dordrecht. Opnieuw konden de discipelen van trainer Edward Sturing die ’weelde’ niet dragen. Het goede spel in de eerste helft, maakte in de tweede helft plaats voor een onrustig spelende thuisclub die het spoor naarmate de wedstrijd vorderde steeds meer bijster raakte. De verdediging van Volendam begon aan alle kanten te rammelen. Met de 3-3 eindstand mocht de thuisclub uiteindelijk de handen dichtknijpen. Het lek is dus toch nog niet boven bij FC Volendam, dat eerder in de week in de bekerwedstrijd tegen Sparta de indruk gaf op de goede weg terug te zijn. Niets is echter minder waar. Positief was dat er collectief geknokt werd voor de punten en dat Jack Tuyp zijn eerste seizoentreffer maakte.

{foto1}

FC Volendam ging met verve van start. Rowin van Zaanen kreeg na een snelle doorbraak over links de eerste schietkans, maar hij schoof de bal voorlangs. FC Dordrecht maakte veel irritante overtredingen om het spel van FC Volendam te ontregelen. Scheidsrechter Maarten Ketting hield heel lang de gele kaarten op zak. Snelle Japie (Molenaar), die in de basis startte, had bij een aanval over links de bal moeten afgeven aan de geheel vrijstaande Mohammed Ajnane die dan met alleen doelman Stef Doedee nog voor zich ongetwijfeld voor de openingstreffer had gezorgd, maar Japie overzag kennelijk de fraaie positie waarin Ajnane stond.

Vasthouden
Scheidsechter Ketting had Volendam even later een strafschop kunnen (of liever moeten) geven toen de doorgebroken Tuyp zichtbaar voor iedereen aan zijn shirt vastgehouden werd. Volendam had dus al op voorsprong kunnen staan.
Bij de eerste de beste uitbraak van FC Dordrecht had Genéro Zeefuik de 0-1 op zijn schoen, maar via de lat schuurde de bal over het doel van Zwarthoed. Jack Tuyp probeerde het aan de andere kant met een schot uit de draai dat net over de kruising ging. De thuisclub kwam verdiend op voorsprong. De bergen werk verzettende Henny Schilder leidde in de 41e minuut de openingstreffer in voor Volendam door de actieve Platje op rechts weg te sturen die op zijn beurt de vrij voor het doel staande Jack Tuyp een niet te missen kans gaf, 1-0. Op slag van rust schoot Meijers de 2-0 in de touwen.

{foto2}

FC Volendam leek op rozen te zitten. Leek, want de ploeg viel na de hervatting volledig door de mand. Nadat Jack Tuyp de bal al een keer van de eigen doellijn had gehaald, verzuimde de voor John Verhoek ingevallen Ibad Muhamadu namens FC Dordrecht een opgelegde kans te verzilveren na daartoe in staat te zijn gesteld door Juanito Sequeira. Aan de andere kant mocht Jack Tuyp na een pass van Mathieu Boots alleen op doelman Doedee afgaan, maar wist de zaak niet af te maken.
FC Dordrecht voerde het tempo op en had daarmee succes. In de 60e minuut was het Moussa Kalisse die met een strakke schuiver langs de binnenkant van de paal doelman Theo Zwarthoed compleet verraste, 2-1. De bezoekers begonnen er steeds meer in te geloven dat er wat te halen viel in Volendam. Diverse hoekschoppen leverden veel gevaar op, mede ook omdat doelman Theo Zwarthoed weigerde om van de doellijn af te komen om de ballen op te eisen die in zijn territorium kwamen. FC Volendam mocht van geluk spreken dat twee vogelvrij staande aanvalleer van FC Dordrecht verzuimden om de bal uit een vrije trap in te koppen. Het bleek uitstel van executie.

{foto3}

Patronen
FC Volendam wist geen raad met de aanvalspatronen van FC Dordrecht. In de 63e minuut was het Ibad Muhamadu die de bal bij de tweede paal in schoot en zijn ploeg aan de verdiende gelijkmaker hielp, 2-2. Melvin Platje stuurde aan de andere kant Jack Tuyp weg en had die op dat moment geen ruzie met zijn voet gekregen dan had hij ongetwijfeld gescoord. FC Volendam zakte steeds verder weg. Het had geluk toen Ibad Muhamadu Peter Artz uitspeelde en naast het doel schoot. Trainer Sturing bracht Yannick de Wit in voor Mathieu Boots. Het bracht geen verandering in de krachtsverhouding. De bezoekers behielden het beste van het spel. Muhamadu schoot in kansrijke positie de bal hoog over de lat. In de 78e minuut was het opnieuw Kalisse die scoorde, 2-3. Nog geen minuut later was het 3-3 door Rowin van Zaanen. Kalisse kreeg in de slotfase nog twee keer een kans om FC Dordrecht naar de volle winst te schieten. Het bleef 3-3 en daarmee mocht de thuisclub het meeste tevreden zijn. FC Volendam scoorde zelf drie keer. Da’s niet verkeerd, maar achterin worden de doelpunten veel te gemakkelijk weggegeven.

Foto's: Fred Rotgans - www.fredrotgansmedia.nl