FC Volendam kan zich herpakken tegen puntloos Go Ahead Eagles

• woensdag, 07 sep 2022

De winnaar van het eerstvolgende thuisduel tegen Go Ahead Eagles kan een mooie slag slaan. Na twee nederlagen staat FC Volendam met vier punten op de zestiende plaats in de Eredivisie, terwijl de tegenstander uit Deventer nog puntloos is. De aftrap vrijdagavond is om 20:00 uur.

De start van het Eredivisieseizoen verliep niet goed voor Go Ahead Eagles. Alle vijf de wedstrijden gingen verloren. De ploeg uit Deventer speelde tegen AZ, PSV, FC Groningen, Sparta Rotterdam en Feyenoord. De Eagles zullen hoop putten uit het duel van vorige week tegen Feyenoord. Er werd 3 - 4 verloren, maar ze kwamen wel vroeg op een 2 - 0 voorsprong en wisten het de Rotterdammers daarmee lastig te maken. Het is bij Go Ahead Eagles letten op belangrijke spelers Isac Lidberg, Oliver Edvardsen (beiden twee treffers) en middenvelder Evert Linthorst.

Drukke transferperiode

Go Ahead Eagles heeft tijdens de zomerse transferperiode de selectie flink op de kop moeten gooien. Er vertrokken maar liefst zestien spelers, waaronder Luuk Brouwers, Andries Noppert, Ragnar Oratmangoen, Inigo Cordoba en Joris Kramer. Wel kwamen er veertien nieuwe spelers naar Deventer. Zo werden onder andere Finn Stokkers, Bobby Adekanye, Erwin Mulder en Enric Llansana gecontracteerd door Go Ahead Eagles. Ook de trainer is nieuw: René Hake is de vervanger van de naar sc Heerenveen vertrokken Kees van Wonderen.

FC Volendam zal de kater van vorige week weg willen spoelen. In korte tijd werd er 7 - 1 verloren van PSV en 4 - 0 verloren van Sparta Rotterdam. Op de ranglijst staat het nog dichtbij elkaar, maar er is een gat van vier punten met nummer zeventien Go Ahead Eagles. De Volendammers willen dit gat willen vergroten. Aanwinst Xavier Mbuyamba sloot deze week aan bij de selectie van Wim Jonk. De van Chelsea overgenomen verdediger is de gewenste versterking voor de achterhoedelinie, die inmiddels zeventien tegentreffers heeft moeten slikken.

26 zeges

De laatste keer dat FC Volendam en Go Ahead Eagles in de Eredivisie tegenover elkaar stonden was op 5 april 1996. FC Volendam won toen met 2 - 1, dankzij doelpunten van Radoslav Samardzic en Johan Steur. In totaal stonden FC Volendam en Go Ahead Eagles 64 keer tegenover elkaar. Er werd 26 keer gewonnen. Het laatste duel tegen 'Kowet', in de Keuken Kampioen Divisie, werd met 1 - 3 gewonnen. Samuele Mulattieri scoorde die wedstrijd twee keer. Het andere doelpunt kwam op naam van Boy Deul. Het thuisduel dat seizoen, waarin de Deventernaren promotie naar de Eredivisie bewerkstelligden, eindigde in 0 - 0.

Laatste vijf edities

02-02-2021 | Go Ahead Eagles – FC Volendam: 1 - 3
Samuele Mulattieri (2x) & Boy Deul

27-09-2020 | FC Volendam – Go Ahead Eagles: 0 – 0

28-02-2020 | FC Volendam – Go Ahead Eagles: 2 – 2
Franco Antonucci & Ibrahim El Kadiri

18-10-2019 | Go Ahead Eagles – FC Volendam: 3 – 0

08-03-2019 | FC Volendam - Go Ahead Eagles: 0 – 1

Volg het duel!

Er zijn nog een aantal kaarten beschikbaar in de online ticketshop. Het duel is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram of via ESPN 2. Er wordt vrijdagavond om 20.00 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige