FC Volendam kijkt in Oss met schuin oog naar periodetitel

• woensdag, 13 nov 2019

Met negen punten uit de laatste drie duels reist FC Volendam vrijdagavond af naar Noord-Brabant voor het duel tegen TOP Oss. Een belangrijke wedstrijd want de Volendammers jagen op de titel in de tweede periode in de Keuken Kampioen Divisie. De aftrap in het Frans Heesenstadion is om 20.00 uur.

De ploeg van Wim Jonk heeft na een goede serie tegen de belofteploegen het vertrouwen weer helemaal terug. De 1-0 overwinning tegen Jong FC Utrecht vormde slechts een magere afspiegeling van de krachtsverhoudingen en het aantal gecreëerde kansen. Met vlot lopende combinaties maakt Het Nieuwe Oranje jacht op de periodetitel. Na vijf duels in de tweede periode hebben de Volendammers al tien punten. Alleen NEC (13 punten), De Graafschap en SC Telstar (beide 11 punten) behaalden meer punten. Ook heeft het team van trainer Wim Jonk de bovenste plaatsen op de ranglijst weer in het vizier. Zo is het verschil met nummer vier NAC Breda slechts drie punten.

TOP Oss is de volgende formatie die aan de Volendamse zegekar moet worden gebonden. De Brabanders staan na veertien speelrondes op een achttiende plek. Vorige week verloren de ploeg van trainer Klaas Wels met 3-0 in de Goffert op bezoek bij NEC. Philippe Rommens is dit seizoen de smaakmaker in het elftal van TOP. De 22-jarige Belgische middenvelder was al goed voor vier doelpunten en twee assists dit seizoen.

Aan de zijde van TOP zien we drie bekende gezichten. Ex-Volendammers Enzo Stroo, Lorenzo Pique en Cas Peters staan dit seizoen onder contact in Oss. Stroo trok na 22 doelpunten in 57 duels in het shirt van FC Volendam in de vorige winterstop richting het Zuiden. Pique speelde in het seizoen 2011-2012 in totaal vijftien duels voor de Oranje-formatie. Peters kwam het meest recent uit voor de oranjehemden. 27 duels en zeven treffers verder werd afgelopen zomer de overstap naar Oss gemaakt.

FC Volendam won in de historie negen van de achttien eerdere duels in Oss. Slechts twee keer werd er verloren. Vijf jaar geleden won FC Volendam met maar liefst 4-0 in Oss. Dit was meteen de grootste overwinning op de Brabanders in de historie. De wedstrijd leek een lange tijd de boeken in te gaan als een bloedeloos gelijkspel, maar in het laatste kwartier schoot Robert Mühren de bal vier keer tegen de touwen. De grootste nederlaag is al iets langer geleden. In maart 2011 verloor FC Volendam door een hattrick van Stefan Jansen met 3-1 van TOP. Vorig seizoen stond de brilstand op het bord.

Jonk kan in Oss helaas geen beroep doen op Francesco Antonucci. De middenvelder is namelijk opgeroepen voor Jong België. Mike Eerdhuijzen is wel van de partij. De Volendamse verdediger behoort niet tot de definitieve selectie van Oranje Onder 20. Hij staat wel op de stand-by-lijst. Een FC Volendam in vorm gaat op jacht naar de vierde overwinning op rij en een mooie stap in de perioderanglijst.

Laatste vijf ontmoetingen

05-04-19 | TOP Oss - FC Volendam: 0 - 0

25-08-17 | TOP Oss - FC Volendam: 1 - 0

21-04-17 | TOP Oss - FC Volendam: 2 - 2
Kees Kwakman & Jack Tuijp

29-04-16 | TOP Oss - FC Volendam: 1 - 2
Jack Tuijp & Elson Hooi

08-08-14 | TOP Oss - FC Volendam: 0 - 4
Robert Mühren 4x

Scheidsrechter
De wedstrijd staat onder leiding van de 24-jarige Jannick van der Laan. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Koopman en Overtoom. De aftrap in het Frans Heesenstadion is om 20.00 uur.

De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam te volgen, de story op Instagram, het schakelprogramma op FOX Sports 1 en te beluisteren via het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #topvol.

Historie
Wil je weten hoe de wedstrijden tussen TOP Oss en FC Volendam de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten