FC Volendam knokt zich naar punt bij Eredivisie-terugkeer

• zondag, 07 aug 2022

FC Volendam heeft bij de terugkeer in de Eredivisie een punt gepakt. Op bezoek in de Euroborg bij FC Groningen werd het 2 – 2. Via Cyriel Ngonge en Jørgen Strand Larsen pakte FC Groningen een 2 – 0 voorsprong, maar FC Volendam knokte zich dankzij treffers van Daryl van Mieghem en Benaissa Benamar terug naar 2 – 2.

In een sfeervolle Euroborg kreeg FC Volendam in de beginfase direct een Eredivisie-les voor de kiezen. Een slippertje van Francesco Antonucci op het middenveld zorgde ervoor dat FC Groningen al vroeg in de wedstrijd op 1 - 0 kwam. Cyriel Ngonge schoot van twintig meter binnen. Nadat Jørgen Strand Larsen kort daarna bij de eerste paal over tikte, kwam FC Volendam beter in de wedstrijd. Antonucci krulde na een kwartier de bal schitterend richting de verre hoek, maar zag de FC Groningen-doelman redding brengen. Na ruim een half uur zette FC Groningen-spits Strand Larsen de 2 - 0 op het bord, nadat hij van dichtbij binnentike, na een voorzet vanaf de rechterkant.

Gehoor terug

FC Volendam reageerde snel: Daryl van Mieghem werd weggestuurd over rechts, kapte naar binnen en schoot de eerste Eredivisietreffer voor FC Volendam van dit seizoen binnen: 2 – 1. Aansluitend volgde de rentree van Henk Veerman, die na 40 minuten al werd gebracht voor Ibrahim El Kadiri. Vlak voor rust kreeg Van Mieghem nog twee kansen op de gelijkmaker. Zijn beide pogingen werden geblokkeerd door de Groningen-verdediging.

FC Volendam zette de goede lijn van vlak voor rust ook door aan het begin van de tweede helft. Opnieuw was het Van Mieghem die zich liet zien. Hij passeerde twee man van FC Groningen en schoot van een meter of tien op de paal. Het uitvak, waar menig FC Volendam-fans zaten, was de hele wedstrijd goed voor volle steun.

Helpende hand van de VAR

Het uitvak kon na 68 minuten pas echt los, toen Benaissa Benamar van dichtbij de 2 - 2 binnenkopte. De bal werd weggeschoten uit de doelmond. Na een minuutje in spanning te hebben gezeten, keurde de VAR het doelpunt goed. In de slotfase was het FC Groningen dat nog een winnende goal probeerde te forceren. Na zeven bloedstollende minuten blessuretijd, waarin Filip Stanković nog op geweldige wijze een vrije trap keerde, kon de Eredivisie-terugkeer gevierd worden met een knap behaald punt.

NEC-Thuis

Volgende week speelt FC Volendam haar eerste Eredivisie thuiswedstrijd tegen NEC. De wedstrijd wordt om 12:15 uur afgetrapt in het Kras Stadion

Scoreverloop

2’ Cyriel Ngonge 1 - 0
34’ Jørgen Strand Larsen 2 – 0
38’ Daryl van Mieghem 2 – 1
70’ Benaissa Benamar 2 - 2

FC Groningen: Michael Verrips; Neraysho Kasanwirjo, Mike te Wierik, Radinio Balker, Isak Dybvik; Joey Pelupessy, Laros Duarte, Ramon-Pascal Lundqvist (67’ Ragnar Oratmangoen); Cyril Ngonge (66’ Daleho Irandrust), Jørgen Strand Larsen, Tomas Suslov (66’ Paulos Abraham).

FC Volendam: Filip Stanković; Brian Plat, Damon Mirani, Billy van Duijl, Derry John Murkin; Benaissa Benamar (86’ Walid Ould-Chikh), Carel Eiting, Francesco Antonucci (79’ Gaetano Oristanio); Daryl van Mieghem, Robert Mühren (86’ Lequincio Zeefuik), Ibrahim El Kadiri (40’ Henk Veerman)

Tekst: Rick Sinnige
Foto’s: Fred Rotgans