FC Volendam knokt zich naar verdiend punt UPDATE

• maandag, 05 mrt 2012

FC Volendam ziet werklust beloond tegen FC Zwolle
Door Cor Westerveld

FC Volendam leek aanvankelijk een makkie voor FC Zwolle. Door doelpunten van Nassir Maachi (in de 11e minuut) en Bart van Hintum (vrije trap in de kruising in de 25e minuut; de bal werd nog wel aangeraakt door doelman Sonny Stevens) leek de wedstrijd al snel beslist, maar de Volendammers knokten zich prima terug en snoepten door doelpunten van Achmed Ahahaoui (36e minuut) en Robert Mühren (67e minuut) de koploper een meer dan verdiend punt af. Iets meer dan drieduizend toeschouwers, waaronder veel Zwollenaren, waren daar getuige van.

{foto1}

Trainer Art Langeler van FC Zwolle vond dat zijn team met goed positiespel sterk aan de wedstrijd was begonnen en met een gelukje de 0-1voorsprong wist uit te breiden tot 0-2. Hij moest na afloop concluderen dat vrij snel na het begin van de tweede helft zijn ploeg geen vuist meer wist te maken tegen FC Volendam. “Ik heb moeite met de wisselvalligheid. Door dit gelijkspel is Sparta ons tot drie punten genaderd en wordt de druk voor ons steeds groter”, aldus de coach van FC Zwolle, die een compliment maakte aan FC Volendam. “FC Volendam heeft het ons in de tweede helft moeilijk gemaakt.”

{foto4}

Gert Kruys kon zijn woorden beamen. “Wij maken een moeilijke periode door. We hebben veel respect voor FC Zwolle. Ik heb mijn spelers vooraf vertelt dat we niets te verliezen hadden. Ludcinio Marengo was een plaaggeest voor de verdediging van FC Zwolle.”

Improviseren

Door het ontbreken van topscorer Jack Tuyp (“Vrijdag hoop ik weer van de partij te zijn tegen Helmond Sport.”) en de nodige andere geschorste en geblesseerde spelers, moest Gert Kruys weer behoorlijk improviseren. Zo kregen Mark de Loor en Ludcinio Marengo (Man of the match) weer hun kans.
Na de snel opgelopen 0-2 achterstand dachten de meeste supporters van de thuisclub dat het een walk- over zou worden, maar de thuisclub vocht zich uitstekend terug. Nadat Nick Tol vanuit kansrijke positie bij een 0-1 achterstand de bal naast het doel had geschoten, was het Gerry Koning die bij de 0-2 stand het voorbereidende werk deed, waardoor de actieve Achmed Ahahaoui de aansluitende treffer kon maken,1-2.

{foto2}

Grip
FC Volendam kreeg steeds meer grip op het spel en begon steeds beter te voetballen. Het vertrouwen nam zienderogen toe. In de tweede helft kreeg FC Zwolle geen enkele uitgespeelde kans meer. De Volendamse verdediging die bij het openingsdoelpunt verzuimde om kordaat op te treden, stond daarna als een huis. Gerry Koning speelde een perfecte wedstrijd en ook het optreden van Leon Tol en Rok Roy en Olaf Lindenbergh mocht er zijn. Voorin fungeerde Ludcinio Marengo als grote stoorzender voor de Zwolse verdediging. Zo wist hij tussen twee Zwolse verdedigers in de bal te bemachtigen en mikte hij de bal maar net naast het doel van Diederik Boer. FC Zwolle drong na de gelijkmaker van Mühren FC Volendam nog wel terug op eigen speelhelft, maar de verdediging van de thuisclub gaf een krimp. Met uitvallen zorgde FC Volendam nog voor het meeste gevaar. In de slotfase stond de koploper zelfs even met de rug tegen de muur, maar gescoord werd er niet meer.

{foto3}

Opsteker
De 2-2 eindstand is een morele opsteker voor de spelers (en supporters!) van de thuisclub met de wedstrijd van vrijdag 9 maart in het Kras Stadion tegen FC Dordrecht in het vooruitzicht. De wedstrijd tegen de oude club van Gert Kruys dient gewonnen te worden om nog een gooi te doen naar een plek op de ranglijst die recht geeft op deelname aan de play-offs. Het vertoonde spel en met name de enorme vechtlust die aan de dag werd gelegd tegen FC Zwolle, biedt zeker perspectief voor de wedstrijd tegen FC Dordrecht.

0-1 Nassir Maachi ('15)
0-2 Bart van Hintum ('25)

1-2 Achmed Ahahaoui ('36)

2-2 Robert Mühren ('67)