FC Volendam komt niet verder dan gelijkspel

• vrijdag, 07 aug 2009

FC Volendam valt na veelbelovende start terug tegen FC Den Bosch: 1-1

Door Cor Westerveld

De verwachtingen zijn hoog gespannen. FC Volendam dat vorig seizoen in de eredivisie lof oogstte met onbevangen aanvallend voetbal, is een van de titelkandidaten in de Jupiler League. De eerste klap zou een daalder waard zijn. Door winst op eigen veld tegen FC Den Bosch zou de thuisclub goed uit de startblokken komen. Al in de 6e minuut sloeg Volendam toe. Aaron Meijers gaf een voorzet op maat aan nieuweling Thijs Sluijter, die de bal beheerst achter de kansloze doelman Brahim Zaari in de verste hoek schoot. Een bliksemstart.

In de beginfase had FC Volendam de touwtjes volledig in handen. Het was dat Gerson Sheotahul de bal niet onder controle kreeg, want anders had hij, met alleen doelman Zaari nog voor zich, ongetwijfeld voor 2-0 getekend. Yannick de Wit kreeg daarna de bal verkeerd op zijn schoen anders had hij de volgende kans – na goed werk van Jack Tuyp - kunnen verzilveren.

Plaagstootjes
De gedrevenheid waarmee de thuisclub aan de wedstrijd was begonnen, ebde allengs weg. FC Den Bosch ontworstelde zich aan de druk en begon wat plaagstootjes uit te delen. Aanvoerder Adnan Barakat zag de bal uit een vrije trap op de vuisten van Theo Zwarthoed afketsen. De Volendamgoalie had tot dan toe de wedstrijd vrijwel werkloos kunnen volgen. De enige wapenfeiten voor de rust waren nog een schot van Michiel Kramer (na een goede pass van Sluijter) richting tribune, een vrije trap van Barakat in de Volendamse muur, en een prachtig genomen vrije trap van Sluijter die maar net over de kruising ging.

De veelbelovend start van FC Volendam was als een nachtkaars uitgegaan. Het spel werd er in de tweede helft niet beter op. Scheidsrechter van Hulten floot voor de ene na de andere overtreding en dat maakte het kijkgenot er niet leuker op. Den Bosch voelde dat het tegen dit FC Volendam niet kansloos was. In de 52e minuut tekende Fabio Caracciolo voor de gelijkmaker, 1-1. Een Volendambeen voorkwam een achterstand toen Paco van Moorsel de bal uit een voorzet van Kees van Buuren hard en gericht inschoot.

Debuut
Trainer Edward Sturing zag dat zijn ploeg aan nieuw elan toe was. Kramer werd naar de kant gehaald en vlugge Jaap Molenaar mocht zijn debuut maken. De gretige Molenaar zorgde voor meer snelheid en leven in de brouwerij. Steef Nieuwendaal kon hem alleen maar afstoppen ten koste van een gele kaart. Yannick de Wit, die net als vele spelers van de thuisclub niet uit de verf kwam tegen Den Bosch, werd vervangen door Hamit Yildiz. Volendam wilde toch wel de drie punten in de tas zien te krijgen. Jaap Molenaar schoot de bal in kansrijke positie nog een keer in handen van doelman Zaari. Ook de bezoekers bleven loeren op de winnende treffer. Zo kwam Volendam goed weg toen Caracciolo de bal naast het doel van Zwarthoed schoot. De 1-1 was een terechte uitslag.

Kluwen
Jammer dat de spelers in de slotfase na – alweer – een overtreding nog even last van de warmte kregen. In het heetst van de strijd duwde in een kluwen van opgewonden spelers vredestichter Hamit Yildiz - in een poging om de gemoederen tot bedaren te brengen - een speler van Den Bosch naar de grond. Scheidsrechter van Hulten gaf Yildiz er een rode kaart voor. Het paste allemaal niet in het beeld van dit sportieve duel. Voor Volendam is de kop eraf. In de eerstkomende twee uitwedstrijden - tegen FC Omniworld (vrijdag 14 augustus) en Eindhoven (vrijdag 21 augustus)  – mogen de mannen van Sturing laten zien dat ze meer in hun mars hebben dan het vertoonde spel tegen Den Bosch.

Voor alle wedstrijd foto's: Fred Rotgans