FC Volendam krijgt pijnlijk pak slaag van Go Ahead Eagles

• vrijdag, 13 jan 2012

De aanloop naar de uitwedstrijd tegen Go Ahead Eagles had alle aspecten die bij vrijdag de 13e horen. De twee oefenwedstrijden tegen hoofdklassers waren bedoeld om de spelers weer in hun ritme te krijgen, de opbrengst was drie aangeslagen spelers. Naast de overige averij in de winterstop hield het in dat de opstelling waarmee FC Volendam in de Adelaarshorst aantrad menig hoofdbrekens gekend heeft van de technische staf. Twee lichtpuntjes moesten de ploeg op een goed moreel houden. Barry Opdam had weer speelminuten gemaakt en Adnane Tighadouini was na zijn overgang van Vitesse naar FC Volendam meteen speelgerechtigd.

{foto1}

De thuisploeg, op korte afstand van FC Volendam op de ranglijst, was er veel aan gelegen FC Volendam de punten afhandig te maken en zo de stap naar het linkerrijtje te bewerkstelligen. FC Volendam daarentegen had in de laatste thuiswedstrijd de directe aansluiting met de subtop in de waagschaal gelegd en wilde dat rechtzetten. Vanaf de aftrap maakte Go Ahead Eagles direct duidelijk wat er gebeuren ging. Heel kort op de man, gegroepeerd rond de bal werd FC Volendam onder druk gezet. Dat leverde al binnen zes minuten een voorsprong op. Na een afgeslagen corner kwam Go Ahead Eagles onmiddellijk tot een aanval over links. Een strakke voorzet verraste het centrale duo inclusief de keeper, waardoor Tarvajärvi vrij kon inkoppen. Dat Barry Opdam eerst een duw kreeg, werd door de scheidsrechter niet gezien. FC Volendam begreep de noodkreet en zette in de eerstvolgende aanval Nick Tol voor de keeper, maar deze schoot in uitstekende positie voorlangs. Precies halverwege kwam het sterk spelende Go Ahead op 2-0. De gevaarlijkste aanvaller, Antonia, werd weggestuurd, mocht in alle rust een goed aanspeelpunt zoeken. Na wat klutswerk belandde de bal voor Janota die vrij kon inschieten. FC Volendam was de kluts kwijt. Amper vijf minuten later was het al 3-0, toen weer Antonia weg was. Nu was de communicatie tussen Henny Schilder en Robbin Ruiter niet goed, wat een kolderiek doelpunt van de Finse spits opleverde. Daarna kreeg Jack Tuijp na goochelwerk een uitstekende kans, maar schoot naast. De 3-0 was royaal, maar de voorsprong was terecht bij rust. Dit FC Volendam liet zich makkelijk op het middenveld (zonder Roy Bakkenes en Rick Kruys) aftroeven en nam achterin niet de voor de hand liggende maatregelen, waardoor de winnaar al bij de thee vaststond, tenzij de tweede helft met Adnane Tighadouini voor Maikel van der Werff een ommekeer kon brengen.

{foto2}

Na rust leek het even beter te gaan maar de matig leidende scheidsrechter Van der Graaf toverde Barry Opdam na tien minuten een rode klaart voor vanwege “het neerhalen” van een doorgebroken speler, terwijl Leon Tol nog in de dekking mee liep. FC Volendam kon weinig goed doen, met als gevolg dat het een minuut later 4-0 werd door Suk. Jack Tuijp werd ingewisseld voor Rok Roj om de score niet nog desastreuzer te laten worden. Er leek wat rust in de ploeg te komen, al waren de makkelijk gegeven gele kaarten in tegenspraak daarmee. Wat FC Volendam met tien man ook probeerde, de bakens konden niet verzet worden. Waar Go Ahead Eagles bij balbezit goud in de voeten leek te hebben, mislukte bij Volendam alles. Dat werd een kwartier voor tijd opnieuw bevestigd. Terwijl Robert Mühren en Dominique van Dijk een aanvalspoging waagden, was de onderschepping voor Antonia genoeg om in een lange rush 5-0 te maken. Om de meegereisde supporters te troosten moest in de slotfase ook de Deventerdoelman op een schot van Olaf Lindenbergh gestrekt naar de hoek, maar meer dan een corner leverde het niet op. Een nederlaag die zeldzaam is en snel vergeten moet worden. Zondag wacht FC Den Bosch.

{foto3}

Foto's Rob Lezer