FC Volendam krijgt taai Zouaven niet op de knieÁ«n

• zondag, 09 mei 2010

In Grootebroek trok het pas naar de Hoofdklasse gepromoveerde Zouaven alle registers open om zich te meten met FC Volendam. Traditiegetrouw komen er al jarenlang veel supporters en sponsors uit West-Friesland. Nu De Zouaven na twee jaar eerste klasse de stap naar de Hoofdklasse maakten, leek het ze een goede gelegenheid Volendam voor een erewedstrijd uit te nodigen. In het Volendamelftal waren basisplaatsen ingeruimd voor Nicky Sjaardema. Nick Tol, Maikel van der Werff, Roy Bakkenes en Mo Ajnane. Daarnaast startten Robbin Ruiter, Henny Schilder, Marijn Sterk, Thijs Sluijter, Michiel Kramer en Dominique van Dijk. In de tweede helft kwamen ook nog Melvin Platje, Jack Tuijp, Murat Onal en Tim Bakens in het veld.

{foto1}

Het verschil tussen eerste en tweede helft was dan ook groot. Niet in het minst, omdat De Zouaven er wel zin in had de huid duur te verkopen. Ook de thuisclub was niet volledig, maar door de enorme strijdlust was niet te zien dat er spelers van ‘tweede garnituur’ waren. In de eerste twintig minuten was Volendam nog te veel in de afbouwfase. De trainingen hebben al een aantal dagen de sfeer van uitlopen. De druk is van de ketel, de vakantie komt eraan. Dat het elftal echter voor bijna 500 supporters kon laten zien, dat er reclame gemaakt kon worden, drong later pas door. Bij vlagen kwamen er subtiele aanvallen, die een beter lot verdienden. Uit een van de kansen schoot Michiel Kramer op de paal en leverde de rebound niets op. De Zouaven zat ook niet stil, waardoor er achter af en toe alle hens aan dek was. In de slotfase van de eerste helft kwam er enige opwinding, toen Dominique van Dijk op de rand van buitenspel mocht doorgaan. Zijn diagonale schuiver was de voortreffelijk keepende Frank Mol te machtig. Lang kon FC Volendam niet genieten van deze magere voorsprong. Op het middenveld leidde Mo Ajnane een aanval van De Zouaven in, die eindigde bij Pieter Koopman. Langs een kluwen van spelers mikte hij exact langs de paal binnen.

{foto2}

In de tweede helft was Volendam sterker, maar de wil om er vol voor te gaan was lang ver te zoeken. De mooiste actie was van Jack Tuijp, maar Mol had hem door. Murat Onal had de hoek voor het uitzoeken, met een volkomen vrijstaande Melvin Platje naast hem, maar schoot tegen zijn tegenstander op. De Zouaven had uit een van de schaarse aanvallen na rust de volle winst kunnen pakken, maar kwam ook niet verder dan een schot op de kruising. Voor Johan Steur heeft een aantal spelers kunnen laten zien, wat hun mogelijkheden zijn de komende maanden. Aanstaande zaterdag volgt er opnieuw een uitloopwedstrijd, tegen Hugo Boys in Heerhugowaard. Daarna begint de echte vakantie, waarin de opbouw van de nieuwe Volendamploeg gestalte gaat krijgen. Op 1 juli starten de trainingen weer.

Foto's: Rob Lezer

Foto link     Bestel Afdrukken