FC Volendam krijgt VVV-Venlo niet klein (update)

• zondag, 22 mei 2011

Na de gelukkige winst van VVV-Venlo in Volendam stond de Limburgse ploeg al met een been in de volgende ronde. Aan FC Volendam de taak daar in Limburg een stokje voor te steken. Twee uitdoelpunten moesten worden goedgemaakt. Maar weer waren het persoonlijke fouten van FC Volendam die VVV-Venlo bijna in een zetel naar de volgende ronde hielpen.

{foto1}

In de eerste helft startte FC Volendam goed. Al snel mocht een vrije trap genomen worden, maar Volendam deed daar niets mee. Integendeel, de thuisploeg zocht ook zo snel mogelijk naar een bevrijdend doelpunt. Evenals in Volendam kreeg VVV-Venlo weer alle medewerking van FC Volendam. Binnen vijf minuten stond het 1-0, omdat eerst op het middenveld ongelooflijk geknoeid werd en vervolgens Laszlo Zsidai de bal panklaar legde voor Cullen. Daarna trok VVV-Venlo zich massaal terug, gokkend op de snelle uitbraken via Uchebo en Musa. En wachtend op eventuele nieuwe fouten van Volendam zelf. Daar leek het halverwege op, toen Robbin Ruiter de bal in de schoenen van de middenvelders van VVV-Venlo schoof, maar dat liep nu goed af. FC Volendam liet zich door VVV-Venlo een uiterst laag tempo opleggen. Daardoor liet de ploeg niet de helft zien van wat het afgelopen donderdag toonde. VVV-Venlo lachte in haar vuistje. Zeker in de allerlaatste seconden. Een voorzet van links werd door alles van VVV-Venlo gemist, maar ook door Jack Tuijp. De bal kwam bij Melvin Platje die Gentenaar dacht te verrassen, maar in een grote boog verdween de bal via de paal naast het lege doel. In plaats van 1-1 ging de thuisploeg met een zeer geruststellende 1-0 rusten, wat Volendam in de waarschijnlijk laatste drie kwartier van dit seizoen noopte tot alles of niets.

{foto2}

In de tweede helft liet FC Volendam zien dat de wil om de wedstrijd te keren er wel was. Maar er lukte niet veel. VVV-Venlo bleef compact voor het eigen doel. Gert Kruys zette Michiel Kramer in voor Charles Dissels. Jack Tuijp ging wat meer naar achteren om meer druk op het doel van VVV-Venlo te creëren. Maar dat sorteerde niet direct effect. Het balletje rond in de achterste lijn zorgde voor een veel te laag speeltempo. Het onheil werd opnieuw over zichzelf afgeroepen. Nu was het Olaf Lindenbergh die op het middenveld twee spelers van VVV-Venlo vrij baan gaf en daarmee Boymans makkelijk kon laten scoren. FC Volendam legde het hoofd in de schoot. Een zo grote achterstand goedmaken zat er niet meer in. En dat tegen een tegenstander die bepaald geen klasse beter was dan FC Volendam. Net dat beetje eredivisie-ervaring gaf de doorslag. Elke fout werd afgestraft, terwijl FC Volendam teveel kansen nodig had om de winst naar zich toe te trekken, vooral in de thuiswedstrijd. Zelfs Melvin Platje, die mocht doorgaan in vrije positie kreeg de bal niet langs Gentenaar. Ook een meesterlijk passeerbeweging van weer Melvin Platje langs twee man verdween boven het doel. Toch ging FC Volendam daardoor duidelijk beter voetballen. Het veld kwam wat open te liggen, maar wat Volendam ook probeerde, hij ging er niet in. Bewijs was wel de omhaal van Melvin Platje boven op de lat. Een kunstje dat volgend seizoen in de eredivisie mag laten zien en waar FC Volendam nog een jaar op moet wachten.

De spelers gaan vier weken met vakantie. De eerste training is op 20 juni, op weg naar een nieuw seizoen dat de opmars naar boven mag bekronen richting eredivisie.Dit jaar heeft duidelijk gemaakt dat een compleet Volendam hoge ogen kan gooien.

Foto's © Rob Lezer

klik op de link's hierboven

{foto3}{foto4}