FC Volendam laat supporters even billenknijpen

• vrijdag, 30 sep 2011

Door Cor Westerveld

FC Volendam heeft het zichzelf na een prima eerste helft in de slotfase van de tweede helft nog erg moeilijk gemaakt. “Het was billenknijpen”, aldus Gert Kruys. Zijn manschappen gingen de rust in met een fraaie 3-0 voorsprong maar verzuimden na de hervatting de 4-0 te maken. Nadat Fortuna Sittard teruggekomen was tot 3-1 en zelfs 3-2 moesten nog even alle zeilen bij de mast worden gezet om de winst in de tas te houden.

Op een pass van van Henny Schilder zette uitblinker Robert Mühren doelman Sven Vanderjeugt voor de eerste keer aan het werk. De eerste goede kans was echter voor de Limburgers. Nadat Gerry Koning had misgekopt, kon Danny Hoesen alleen op doelman Sonny Stevens afgaan, maar die slaagde erin om de inzet van de Limburger onschadelijk te maken. FC Volendam kwam steeds beter in de wedstrijd en combineerde er lustig op los. Na een scrimmage voor het doel van Fortuna Sittard kreeg Mühren een prima schietkans, maar zag zijn schot naast gaan. In de 25e minuut trakteerde Jack Tuyp de 3500 voetballiefhebbers op een oogstrelende actie. Hij draaide alle kanten op om zich vrij te spelen en gaf vervolgens een afgemeten steekpass op de prima anticiperende Mühren die de bal hoog in het dak van het doel schoot, 1-0.

{foto1}

Vingertoppen
Even later wist doelman Vanderjeugt met zijn vingertoppen een inzet van Tuyp nog net tot hoekschop te verwerken. Aan de andere kant kreeg Fortuna in de counters ook mogelijkheden. Zo kopte Rik Geenen de bal uit een hoekschop van Wouter Scheelen (wel erg ruim) over het doel van Stevens. De beste kansen bleven echter voor Volendam. Gerry Koning speelde twee man uit bij de achterlijn en schoof de bal naar het centrum voor de voeten van de inkomende Jack Tuyp, maar die had zijn vizier nog niet op scherp staan.. Dat was in de 41e minuut wel het geval, toen Olaf Lindenbergh profiteerde van een beginnersfout van Roel Janssen en Tuyp bediende, 2-0. Drie minuten later besloot Robbert Mühren het eens te proberen met een afstandschot. Tussen de benen van de falende Vanderjeugt door ging de bal over de doellijn en kwam de thuisclub op een comfortabele 3-0 voorsprong.

{foto2}

Onnauwkeurig
Fortuna Sittard trainer Wim Dusseldorp had zich goed voorbereid op het treffen met FC Volendam. Hij vond dat zijn ploeg in de eerste helft op twee, drie momenten kansen had weggegeven. “De eerste 25 minuten ging het nog wel aardig. We hadden zelf de kansen beter moeten benutten.” Dat laatste zat wel wat in. Met name Fortuna Sittard aanvoerder Yoann de Boer kreeg een paar keer de mogelijkheid om van afstand een doelpoging te wagen, maar mikte zo onnauwkeurig dat doelman Sonny Stevens niet eens in actie hoefde te komen. Alleen in de tweede helft moet Stevens bij een kopbal van hem zijn handen laten wapperen. De 19-jarige Hoornse doelman deed dat bekwaam. Hij keepte een foutloze wedstrijd. Een speler die er eveneens heel positief uitsprong, was verdediger Leon Tol. Net als Robert Mühren speelde Tol vorig seizoen nog bij de amateurs. Trainer Gert Kruys gaat met de zeven spelers uit Volendam/regio West-Friesland verder, aangevuld met spelers die van toegevoegde waarde zijn zoals Achmed Ahahaoui, die tegen Emmen nog drie keer het doel trof en tegen Fortuna Sittard opviel door sterk aan de bal te blijven.
Gert Kruys en de supporters waren zeer content over het optreden van FC Volendam in de eerste helft. “We hebben de goals afgedwongen. We zijn steeds de vrije man blijven zoeken. Ik heb fantastische aanvallen gezien” aanvallen gezien”, aldus Kruys na afloop.

{foto3}

Rok Roy
In de tweede helft zag de thuisclub de fraaie zege bijna als sneeuw voor de zon verdwijnen. De scherpte die FC Volendam in de eerste helft had, maakte in het tweede bedrijf plaats voor wat te nonchalant spel. Dankzij kordaat ingrijpen van Olaf Linderbergh kon een eerste doelrijpe kans van Fortuna Sittard worden voorkomen ten koste van een hoekschop. Rok Roj leek met een prachtige uithaal voor 4-0 te zorgen, maar doelman Vanderjeugt wist dit met een fraaie redding redde te voorkomen. Pech had de thuisclub toen Jack Tuyp Achmed Ahahaoui bediende maar diens inzet gekeerd werd door de paal. Aanvoerder Yoann de Boer had even daarvoor in kansrijke positie de bal naast het doel van Stevens gekopt. Vanuit kansloze positie kwam Fortuna toch nog een heel eind terug. Nadat Stevens eerst een goede redding had verricht en de bal ook nog eens van de doelijn werd gehaald door een verdediger, was het Danny Hoessen die in de 78e minuut kiezelhard 3-1 in de touwen joeg. Gert Kruys wisselde Jack Tuyp en Robert Mühren voor Michiel Kramer en Dominique van Dijk. Ook de moegestreden Rick Kruys werd gewisseld, voor Roy Bakkenes. Nadat Van Dijk besloot om zelf een doelpoging te wagen (Kramer stond in het centrum klaar om de bal in te schieten), die niet tot resultaat leidde, was het Rik Geenen die in de 82e minuut de achterstand verkleinde tot 3-2. Daar bleef het gelukkig bij voor de billenknijpende bank van FC Volendam en supporters. FC Volendam klom door de winst naar de 9e plaats op de ranglijst.

Foto's: www.fredrotgans.nl