FC Volendam laat te veel kansen liggen tegen VVV

• donderdag, 19 mei 2011

FC Volendam laat te veel kansen liggen tegen VVV
Door Cor Westerveld

FC Volendam had in de eerste helft al ruim afstand kunnen en moeten nemen van VVV. De aanvallers van de thuisclub sprongen echter onnauwkeurig om met de kansen of vonden doelman Dennis Gentenaar op hun weg.

Jack Tuyp mocht in de openingsfase alleen op doelman Gentenaar afgaan, maar wist niet te scoren. Uit een hoekschop van Dominique van Dijk kopte Marijn Sterk de bal goed in de hoek, maar Gentenaar redde prima. Laszlo Zsidai probeerde het van afstand, maar zag de bal net naast gaan. Marijn Sterk kopte uit een hoekschop van Dominique van Dijk de bal net naast het doel en op een schot van Ricky Kruys toonde Gentenaar opnieuw zijn klasse door de bal tot hoekschop te verwerken. Een kopbal van Ricky Kruys was net te hoog gericht. Uit een voorzet van Roy Bakkenes schoot Melvin Platje de bal huizenhoog over. Kortom, de mooiste kansen hielp de thuisclub om zeep.

{foto1}

Oogstrelend
Voor een oogstrelende actie zorgde Jack Tuyp. Nadat Melvin Platje naar binnen was getrokken en een prima pass had gegeven op Jack Tuyp, had VVV alle geluk van de wereld dat de hoogstaande stiftbal die tovenaar Tuyp van grote afstand verstuurde maar net geen doel trof. Aan de andere kant kwam FC Volendam goed weg doordat Ahmed Musa de bal uit een voorzet van Michael Uchebo hoog over het heiligdom van Ruiter schoot. De doelman van FC Volendam had al eerder door kordaat op te treden gezorgd dat een black out van Henny Schilder geen nadelige gevolgen had voor zijn ploeg. VVV nam in de eerste helft in de 42e minuut een 1-0 voorsprong door een verdedigingsfout van Roy Bakkenes, die de bal bij het uitverdedigen niet goed raakte waarna het voor Robert Cullen een koud kunstje was om doelman Robbin Ruiter te passeren.

{foto2}

Vrije trap
Na de hervatting moest Ruiter den bal voor de voeten van Achmed Ahahaoui wegplukken. FC Volendam bleef gaan voor de gelijkmaker. Platje stuurde de hardwerkende Laszlo Zsidai op weg naar Gentenaar, maar ook die kans ging verloren. FC Volendam kwam in de tweede helft in de 79e minuut aan de dikverdiende verdiende gelijkmaker. Dominique van Dijk schoof bij een vrije trap de bal opzij naar Melvin Platje die de bal strak en laag langs de binnenkant van de paal achter doelman Dennis Gentenaar schoot, 1-1. Michiel Kramer was toen al in het veld gekomen voor de tegenvallende Charles Dissels. Scheidsrechter Richard Liesveld onthield Kramer cq FC Volendam een geheide strafschop. “Spelers maken fouten en dat doen scheidsrechters ook. Lieshout floot een goede wedstrijd ”, merkte trainer Gert Kruys na afloop op. Zijn collega Wil Boessen maakte een compliment aan het adres van FC Volendam voor het goede spel. Dat nam Gert Kruys dankbaar in ontvangst, maar hij had natuurlijk liever gezien dat zijn ploeg gewonnen had.

{foto3}

Slotfase
In de slotfase liet de voor Jack Tuyp ingevallen Kees (Pier) Tol Youssef el Akchaoui lopen en uit de voorzet die daarna volgde schoot Ahmed Musa de winnende treffer achter Robbin Ruiter, die samen met de oude rot Olaf Lindenbergh (Man of the match) een prima wedstrijd speelde.

FC Volendam moet zondag in de return in Venlo minimaal twee doelpunten scoren om nog kans te maken de finale te halen van de play-offs. Een haast schier onmogelijke opgave. Maar als de ploeg van Gert Kruys in Venlo wel de kansen benut, die het ongetwijfeld krijgt, dan kan het nog een heet middagje worden voor VVV supporters. Twee bussen met supporters zullen FC Volendam steunen in Limburg. Tegen MVV verraste Volendam in de eerste ronde van de play-offs vriend en vijand door de uitwedstrijd met 3-2 te winnen. Wie weet, zorgen de spelers in Venlo nog voor een grotere stunt. De mannen van Gert Kruys moeten beseffen dat ze alles nog in eigen hand hebben.

Foto's: www.fredrotgans.nl