FC Volendam ligt op koers: BVV Barendrecht - FC Volendam 1-3

• woensdag, 20 jul 2011

In de aanloop naar het seizoen 2011-2012 kan een tussenbalans worden opgemaakt. Afgelopen woensdag werd in Barendrecht gespeeld, waarna vandaag ene de wedstrijd tegen Jong Ajax volgt in Den Helder en zaterdag opnieuw in het Maritiem Toernooi gespeeld zal worden. Drie tegenstanders die goed duidelijk maken hoever de ploeg is. In de afgelopen drie weken werd vooral tegen amateurteams uit de lagere klassen gespeeld met een tussenstop tegen Alemannia Aachen. Vanaf nu zijn de tegenstanders van een ander kaliber, wetend dat volgende week ook nog een ‘tussendoortje’ in het hoge noorden tegen Groningen op de rol staat.

In de eerste helft startte Volendam met de spitsen Kees Tol en Robert Mühren, die aan de zijkant gesteund werden door Dominique van Dijk en Roy Bakkenes. Achter de spitsen opereerden Rick Kruys en Olaf Lindenbergh. Dit zestal liet zich uitdagen de 0-5 die Feijenoord hier gescoord had te evenaren. Achterin mocht dan niets worden weggegeven. Topklasser Barendrecht had daar geen boodschap aan en bood uitstekend partij. FC Volendam creëerde tal van kansen, maar zag ook dat Robbin Ruiter zijn doel bekwaam schoonhield. Halverwege de eerste helft kwam Volendam op 0-1 uit een hoekschop die koppend afgerond werd door Rick Kruys. De meest aanvallende middenvelder had kort daarvoor de Barendrechtse doelman op zijn weg gevonden. De voorsprong was verdiend op grond van de eerdere kansen voor Kees Tol en Dominique van Dijk., die op de lat schoot. Barendrecht zat niet stil en had twee uitstekende mogelijkheden op succes, maar FC Volendam kwam met de schrik vrij. Kort voor rust verdubbelde Volendam zijn voorsprong door Kees Tol, die een diepe pass goed inschatte, weg sprintte, de uitgelopen doelman omspeelde en de bal in het lege doel schoof. Een doelpunt dat herinneringen opriep aan zijn laatste ijzersterke jaar bij de RKAV Volendam.

In de tweede helft kreeg het spel een totaal ander beeld. De trainer van de thuisploeg had zijn mannen duidelijk gemaakt, dat het verschil tussen Topklasse en Jupiler League niet groot hoeft te zijn. De gastheren wierpen alle schroom van zich af en namen opportunistisch het heft meer in handen. FC Volendam had Leon Ton ingeruild voor Mike Boelee, die de kans kreeg een goed visitekaartje af te geven. De test was meteen heftig, want Volendam moest vol aan de bak. Tot grote kansen leidde het niet, maar maakte wel duidelijk, dat 0-2 niet betekende dat de buit binnen was. Halverwege de tweede helft wisselde Gert Kruys drie aanvallers voor Michiel Kramer, Jack Tuyp en Kevin Tano. Dat bracht nieuw elan, waarmee het spelbeeld kantelde. FC Volendam nam het initiatief weer over. Dominique van Dijk, in de tweede helft minder aangespeeld, werd weggestuurd. Hij liep zijn directe tegenstander er uit, legde perfect terug op Rick Kruys, die zijn tweede doelpunt liet aantekenen. Kort voor tijd kreeg ook Barendrecht loon naar werken, omdat bij Volendam de concentratie wat verslapte en de spitsen van de thuisclub wel erg veel ruimte kregen. Tabbers maakte de zaak kundig af.

Het eerste tentamen van deze week was door FC Volendam goed geklaard, was de conclusie. Ook de Volendam- sponsors (Van Donge en De Roo, eveneens hoofdsponsor van Barendrecht) die deze wedstrijd gearrangeerd hadden en voor een uitstekende ontvangst zorgden, konden op een goed resultaat terugzien. Het enige minpuntje aan Volendamkant was de rentree van Jack Tuijp. Hij kwam terug van een blessure, maar viel al snel weer uit, omdat zijn achillespees opspeelde. De komende dagen zal blijken hoe groot de schade is.

Foto's © Rob Lezer

klik op de link's hierboven

{foto1}{foto2}{foto3}{foto4}

{foto5}