FC Volendam maakt karwei niet af tegen Eindhoven

• maandag, 13 dec 2010

FC Volendam maakt karwei niet af tegen Eindhoven

Door Cor Westerveld

FC Volendam en eindigde in de brilstand en daarmee deed de thuisclub zichzelf tekort. In de eerste helft was Eindhoven de betere ploeg en creëerde de beste kansen terwijl FC Volendam in het tweede bedrijf de boventoon voerde en de kansen aaneenreeg. De wedstrijd was voor de thuisclub belangrijk in de strijd om de tweede periode.

Trainer Gert Kruys (“Ik had er ook over begonnen als we gewonnen hadden”) was na afloop van mening dat de KNVB – wil het de Jupiler League serieus nemen – AGOVV gelijk met FC Volendam had moeten laten spelen. “Wij zijn nu uitgespeeld voor de tweede periode en AGOVV moet nog twee wedstrijden spelen. Wij moeten nu tot eind januari wachten op de resultaten van AGOVV.” En met die opmerking sloeg Kruys de spijker op zijn kop. AGOVV weet nu dat het met een overwinning uit die twee nog te spelen wedstrijden de tweede periodetitel op zak heeft.

{foto1}

Voorzichtig
FC Volendam startte voorzichtig tegen de bezoekers. “We wilden niet opnieuw in het mes lopen zoals tegen Emmen thuis. Eindhoven is een van de betere ploegen in de Jupiler League” , lichtte Kruys het voorzichtige spel van zijn team in de eerste helft toe. Het was met name aan het goede keeperswerk van Robbin Ruiter te danken dat FC Volendam niet de rust inging met een achterstand. Na een fout van aanvaller Kees Pier Tol moest Ruiter voor de eerste keer ten koste van een hoekschop zijn ploeg behoeden voor een achterstand. De inkomende Jelle van Kruijssen had na een voorzet van Wesley Vanbelle ook kunnen scoren, maar hij schoot de bal over het doel van Ruiter. Vlak voor rust hielp de spits van Eindhoven opnieuw een fraaie kans om zeep. En daarmee is eigenlijk alles van de eerste helft verteld.

Hoger tempo
De thuisclub kwam in de tweede helft veel beter uit de kleedkamer. Trainer Ernest Faber van Eindhoven sprak dan ook van een wedstrijd met twee gezichten. “We hadden het moeilijk in de tweede helft toen Volendam druk begon te zetten. Voor ons was het ook de tweede wedstrijd in drie dagen.”
Dat laatste besefte Gert Kruys ook en daarom gaf hij zijn manschappen in de tweede helft opdracht om in een hoger tempo te spelen. Onkunde, pech en goed keeperswerk van doelman Ruud Swinkels waren volgens Kruys de redenen dat zijn ploeg in de tweede helft Eindhoven niet op de knieën wist te krijgen. Jack Tuyp maaide vrij voor het doel over de bal heen. Charles Dissels schoot na een prima solo de bal met zijn linkervoet net naast de paal.

{foto2}

Invalduo
Het invalduo Melvin Platje en Michiel Kramer zorgde voor veel meer leven in de brouwerij. Uit een voorzet van Platje schoot Kramer de bal ineens op doel, maar de prima reactie van Swinkels mocht er ook zijn. Uit een prima voorzet van de goed spelende Marijn Sterk schoot Kramer de bal pardoes naast het doel. En zo creëerde de thuisclub voor de ogen van 3051 toeschouwers de ene na de andere kans maar scoorde niet. Doelman Ruiter werd uitgeroepen tot Man of the Match.
FC Volendam raakte door het gelijke spel verder achterop bij FC Zwolle, maar liep weer uit op RKC dat verrassend in eigen huis verloor van hekkensluiter Fortuina Sittard. Vrijdag a.s. wacht FC Volendam de uitwedstrijd tegen FC Dordrecht.