FC Volendam met 9 man ten onder in Den Bosch

• maandag, 22 mrt 2010

FC Den Bosch streed voor de achtste plaats, Volendam voor de eigen eer. De play-offs spelen in deze laatste fase van de competitie een grote rol voor de clubs tegen wie Volendam nog moet. Anderzijds zou de spelersgroep het liefst een paar plaatsen stijgen om te laten zien welke kwaliteit er in de ploeg zit. Voldoende factoren om er een leuke wedstrijd van te maken, was de verwachting. Maar binnen een uur was de koers gelopen, vooral door eigen schuld.

{foto1}

Terwijl verwacht mocht worden, dat de ontluisterende nederlaag die de ploeg in Doetinchem leed, zou leiden tot een fel duel om de punten, leek de eerste helft meer op een, lange warming up. Er gebeurde op twee uitzonderingen na helemaal niets, dat het publiek kon opwinden. Het eerste moment van waarde was na precies een kwartier. FC Volendam mocht een aanval opbouwen. Kelvin Maynard kreeg de ruimte, maar verspeelde de bal op een cruciaal moment. Daardoor kon Den Bosch met drie tegen een uitbreken. Verbeek zag de ruimte, legde aan en verschalkte Robbin Ruiter vrij eenvoudig. Vrij kort daarna kreeg Volendam een vrije trap op een uitstekende plaats. Mo Ajnane leek hem onberispelijk te nemen, maar gaf de bal de “Van de Bergh-curve” zodat ook deze kans op de lat belandde. Even scheen Volendam er inspiratie uit te putten. Er volgden een paar mooie aanvallen, die snelheid en diepte hadden. Het thuispubliek waagde er zelfs een licht fluitconcert aan richting de eigen spelers. De Bossche ploeg pikte het signaal op en trok het initiatief weer naar zich toe. In een gezapigheid echter, die niets opleverde. Het was derhalve tot de rust een hele zit.

{foto3}

De tweede helft was amper zeven minuten oud of Volendam stond met tien man. Nu was het Murat Onal die zijn overtreding bestraft zag met rood. Direct had Den Bosch de tweede goal te pakken. Matusiwa mocht eenvoudig scoren. Geen vier minuten later verspeelde Tim Bakens de bal, wat 3-0 betekende. De frustratie in de Volendamploeg nam grote vormen aan. Scheidsrechter Kamphuis werd belaagd, maar trok geen zout. Hij zorgde zelfs voor de tweede rode kaart. Nu kon Ajnane met een tweede gele kaart vertrekken. De zoveelste keer dit seizoen, dat Volendam de onderliggende partij is bij een aankomend scheidsrechter. Waren eerder al Cairo (Fortuna uit), Sanders (MVV uit) en Goyubuyuk (Helmond Sport uit) thuisclubminded, Kamphuis sloot zich erbij naadloos aan. Voor Volendam viel er weinig meer te halen in De Vliert. Het was kat en muis geworden. Het weinige lef dat getoond kon worden, had een knauw gekregen. Een keer nog kwam Volendam eruit. Tim Bakens ging diep, bereikte Jack Tuijp, maar die zag de bal van zijn schoen geplukt door de Bossche doelman.

{foto2}

Foto's Rob Lezer & Rob Beense