FC Volendam met kater uit de beker

• woensdag, 22 dec 2010

Een aantal oude bekenden kwam weer langs in De Galgenwaard in de bekerwedstrijd tegen FC Utrecht. Na het prachtige eredivisiejaar in 2008-2009 wist FC Volendam exact waar het in voetballand aan toe was. Resultaten worden alleen maar geboekt op eigen kracht. Enige medewerking van het arbitrale kwartet is uit den boze. Melvin Platje wordt in de slotfase door Nijholt aangetikt, maar scheidsrechter Nijhuis, die overigens een onberispelijke wedstrijd floot, gaf niet thuis. Twee minuten later laat Mertens zien in een jaar tijd zoveel internationale ervaring te hebben opgedaan, dat Nijhuis nu wel naar de stip wijst. Onverdiend en gezien de tweede helft ook onterecht werd Volendam uit de bekerstrijd gegooid. Ook hier kwam een oude ervaring langs. In de halve finale tegen Heerenveen was scheidsrechter Kuipers ook al niet bij de les, toen Dominique van Dijk er vandoor was en vastgepakt werd. Geen strafschop, geen rode kaart.
Met een kater ging de spelersgroep de bus in. Met slechts een troost. Het Utrechtse publiek trakteerde het eigen elftal op een oorverdovend fluitconcert in de rust en halverwege de tweede helft. Ook die ervaring was voor FC Volendam niet nieuw. In het laatste eredivisiejaar bracht Volendam menig tegenstander in verlegenheid, maar moest dat toch bekopen met een raadselachtige degradatie.

{foto3}

De hernieuwde kennismaking met een eredivisietegenstander is Volendam overigens goed bekomen. Na een aarzelend begin, waarin FC Utrecht snel tot resultaat wenste te komen, kreeg Volendam langzaam vat op de wedstrijd. Dankzij de lat, goed keeperswerk van Robbin Ruiter en nonchalante afwerking van de Utrechtaanval was het 0-0 bij rust. In de tweede helft zette Gert Kruys zijn elftal in zijn geheel op de Utrechtse helft. Met vier, later vijf aanvallers werd naar resultaat gezocht. Melvin Platje zag zijn curve langs de verkeerde kant van de paal neerdalen, Michiel Kramer schoot te zacht in en Nijhuis weigerde een strafschop te geven. Wat stelde Utrecht er tegenover? Welgeteld een reële kans en de medewerking van Nijhuis. De tijd die restte na de cadeau gekregen goal van Maguire was te kort om toch nog orde op zaken te stellen.
FC Volendam kan zich met opgeheven hoofd op de competitie richten. Met dit voetbal, zoals ook al te zien was in de tweede helft tegen Eindhoven, gaat Volendam na de winterstop goede zaken doen. Een genot om naar te kijken, geïnspireerd door de uitstekende kans op terugkeer in de eredivisie.

{foto4}

{foto1}
Foto: Rob Lezer

{foto2}