FC Volendam midweeks naar Eindhoven voor uitduel tegen PSV

• maandag, 29 aug 2022

Na de 1 - 0 overwinning van FC Volendam tegen FC Twente, wacht woensdag alweer de volgende klus. Het team van Wim Jonk trapt om 18:45 uur af in het Philips Stadion tegen PSV.

De wedstrijd is een inhaalduel uit speelronde 3. Toen werd het duel verplaatst vanwege Europese verplichtingen van PSV. Dat leverde overigens geen succes op. Er werd in de voorronde van de Champions League verloren van Rangers FC: 0 - 1. In de Eredivisie is PSV tot nu toe nog foutloos. Er werden drie klinkende overwinningen geboekt tegen FC Emmen (4 - 1), Go Ahead Eagles (5 - 2) en Excelsior (6 - 1). Xavi Simons is met vier treffers de gedeelde topscorer van de Eredivisie. Bij een overwinning tegen FC Volendam zal PSV de koppositie in de Eredivisie overnemen van Ajax.

Joey Veerman

Voor FC Volendam is het seizoen met een punt tegen FC Groningen (2 - 2) en een overwinning tegen FC Twente (1 - 0) ook prima gestart. PSV zal een grotere kluif worden voor de ploeg van Wim Jonk. In 2021 kwam PSV op bezoek in het Kras Stadion voor de KNVB Beker. FC Volendam maakte een sterke indruk en maakte het de Brabanders knap lastig, maar moesten toch het onderspit delven: 0 - 2. De laatste overwinning tegen de Eindhovenaren dateert van 8 mei 1994. Toen werd in Volendam met 3 - 2 gewonnen door treffers van André Wasiman, Miroslav Stefanovic en Jorg Smeets.

Bij PSV treffen we oud-FC Volendam-speler Joey Veerman. De middenvelder uit de eigen jeugdopleiding speelde tussen 2005 en 2019 bij FC Volendam, waarna hij via sc Heerenveen bij PSV terecht kwam. Bij FC Volendam heeft Wim Jonk een verleden met PSV. In zijn tijd als speler kwam hij tussen 1995 en 1998 uit in dienst van de club uit Eindhoven.

Laatste Eredivisieduel

De laatste keer dat FC Volendam een duel in de Eredivisie speelde tegen PSV, was in 2009. Toen werd in Eindhoven met 1 - 0 verloren. In eigen stadion werd het een spectaculaire 3 - 5 in het voordeel van PSV.

Laatste vijf edities

19-01-2021 | FC Volendam – PSV: 0 - 2 (KNVB Beker)

26-10-2017 | FC Volendam – PSV: 0 – 2 (KNVB Beker)

08-02-2009 | FC Volendam – PSV: 3 – 5
Gerson Sheotahul, Paul de Lange & Rowin van Zaanen

27-09-2008 | PSV – FC Volendam: 1 – 0

25-01-2005 | PSV – FC Volendam: 4 – 0

Scoor je tickets!

Kaarten voor de uitwedstrijd tegen PSV zijn tot en met maandag beschikbaar in de online ticketshop. Daarnaast is het duel te volgen via het Twitter-verslag en via onze story op Instagram. Er wordt woensdagmiddag om 18.45 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige