FC Volendam mikt op eerste winst in dertien jaar bij Go Ahead Eagles

• zaterdag, 30 jan 2021

FC Volendam richt zich na de goede partij tegen PSV en de nederlaag tegen De Graafschap op eerherstel. Komende dinsdag wacht een bezoek aan de Deventerse Adelaarshorst. Dertien jaar geleden boekten de Volendammers daar voor het laatste een overwinning. Het duel start om 18:45 uur en is live te zien bij ESPN 1.

Go Ahead Eagles is na een wisselvallig begin van het seizoen opgeklommen naar de vijfde plaats op de ranglijst. De Eagles wonnen hun laatste vijf wedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie en zijn daardoor weer een schakel geworden om rekening mee te houden in de race om de nacompetitietickets. Dit komt mede dankzij de ijzersterke defensie. Met vijftien tegentreffers heeft de Overijsselse club de minste tegentreffers. Wel ging het, net als FC Volendam, vorige week onderuit in de beker. Er werd met 1-0 verloren van VVV-Venlo.

De ploeg van Kees van Wonderen kent een bijzondere topscorer in verdediger Sam Beukema. Hij scoorde vijf keer voor Go Ahead Eagles. Ook aanvaller Bradley van Hoeven is met drie treffers en vier assists een speler om in de gaten te houden. Als we naar de selectie van de Deventenaren kijken, dan zien we een ex-FC Volendam speler. Mitchel Michaelis speelt tegenwoordig zijn wedstrijden in de Adelaarshorst. De in Volendam woonachtige keeper droeg in het verleden zeventien keer het tenue van Het Nieuwe Oranje. Helaas voor de doelman raakte hij onlangs geblesseerd en zal zondag daardoor niet op het wedstrijdformulier staan. Voormalig speler van FC Volendam Kevin van Kippersluis maakte onlangs de overstap naar het Cypriotisch Thoi Lakatamia.

Dertien seizoenen geleden

FC Volendam en Go Ahead Eagles kennen een rijke geschiedenis in onderlinge wedstrijden. De Wijdbroeken troffen de Eagles al 63 keer eerder. De balans over die wedstrijden is licht in Volendams voordeel. 25 keer wonnen de Oranjehemden, zestien werden de punten gedeeld. Zoals eerder vermeld dateert de laatste overwinning op Deventers grondgebied uit het seizoen 2007-2008. FC Volendam zegevierde met 1-2 door treffers van Bernard Hofstede en Paul Quasten.

Eerder dit seizoen eindigde het treffen in een 0-0 gelijkspel. De laatste overwinning op de Deventenaren was in het seizoen 2017-2018. Het werd een doelpuntrijke 4-3 overwinning voor FC Volendam aan de Dijk. Enzo Stroo (2x), Kevin Visser en Rodney Antwi maakten de goals in dat treffen.

De laatste vijf wedstrijden

27-09-2020 | FC Volendam - Go Ahead Eagles: 0 - 0

28-02-2020 | FC Volendam - Go Ahead Eagles: 2 - 2
Francesco Antonucci en Ibrahim El Kadiri

16-10-2019 | Go Ahead Eagles - FC Volendam: 3 - 0

06-03-2019 | FC Volendam - Go Ahead Eagles: 0 - 1

07-09-2018 | Go Ahead Eagles - FC Volendam: 3 - 0

Twitter & Insta Story

Go Ahead Eagles - FC Volendam wordt live uitgezonden op ESPN 1 en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam en de story op Instagram. De hashtag van deze wedstrijd is #gaevol. De aftrap is dinsdag om 18:45 uur.

Tekst: Maarten Schuijl