FC Volendam mikt op einde aan 30 jaar lange droogte in Nijmegen

• maandag, 15 mrt 2021

FC Volendam wacht maandagavond een kraker tegen NEC; de nummer zes tegen de nummer zeven op de ranglijst. Het verschil met de mannen van Rogier Meijer bedraagt zes punten. Behalve dat de Volendammers het gat met de mededinger om de play-offs-plaatsen wil verkleinen, hoopt het een einde te maken aan de dertig jaar overwinningloze periode in Nijmegen. De aftrap is maandagavond om 20:00 in De Goffert. De wedstrijd, tevens de eerste van de vierde periode, is live te zien bij ESPN.

NEC kent een goed seizoen. De Nijmegenaren strijden dit seizoen weer mee om de play-offs en heeft FC Volendam als naaste belager. Bij NEC moeten de Oranjehemden opletten dat Jordy Bruijn niet te vaak in scoringspositie komt. De middenvelder is opvallend genoeg de topscorer bij de Nijmeegse equipe. Hij scoorde elf doelpunten, waaronder eentje in de 7-0 overwinning op Helmond Sport.

De uitslag was des te opmerkelijk omdat er zeven verschillende doelpuntenmakers waren voor NEC. Rens van Eijden, Rangelo Janga, Jordy Bruijn, Édgar Barreto, Elayis Tavsan, Bart van Rooij en Thibo Baeten scoorden de doelpunten. Net als FC Volendam (1-5 tegen FC Den Bosch) wonnen ook de Gelderlander afgelopen vrijdag hun duel. Thuis tegen Jong PSV werd probleemloos gewonnen: 2-0. Voor FC Volendam is de wedstrijden tegen NEC de aftrap van een serie topwedstrijden. Na het duel in Nijmegen volgen twee thuiswedstrijden tegen NAC en Cambuur.

Bulk aan ervaring

Met Rens van Eijden en Édgar Barreto hebben de Nijmegenaren een bulk aan ervaring in de selectie. In Nederland speelde Barreto 115 wedstrijden. In Italië kwam hij in de Serie A tot 264 wedstrijden. Aanvoerder Rens van Eijden speelde al zo’n 350 wedstrijden in het Nederlandse betaalde voetbal.

NEC is voor FC Volendam een zware horde. In acht Keuken Kampioen Divisie duels werd er maar één keer gewonnen, zowel uit als thuis. De laatste overwinning in Nijmegen dateert zelfs van dertig seizoenen geleden. Keeperstrainer Edwin Zoetebier en teammanager Hans Bakker waren erbij toen FC Volendam met 1-2 won door goals van Johan Steur en John Clayton.

Volendams voordeel

Afgelopen seizoen viel de enige confrontatie dat voetbaljaar wel uit in Volendams voordeel. De mannen van Wim Jonk wonnen thuis met 3-1 door doelpunten van Kevin Visser, Martijn Kaars en Ibrahim El Kadiri. Eerder dit seizoen werd er met 1-3 verloren in het Kras Stadion. Martijn Kaars maakte het enige Volendamse doelpunt in die wedstrijd.

Laatste vijf wedstrijden

15-09-2020 | FC Volendam - NEC Nijmegen: 1 - 3
Martijn Kaars

20-11-2019 | FC Volendam - NEC Nijmegen: 3 - 1