FC Volendam naar Emmen voor belangrijk duel

• dinsdag, 11 okt 2022

Met een spectaculair duel in de benen tegen Ajax wacht komende vrijdagavond de topper tegen FC Emmen. De ploeg uit Drenthe heeft net zoveel punten als FC Volendam, maar wel een beter doelsaldo. Vrijdagavond om 20:00 uur wordt er afgetrapt in De Oude Meerdijk. Kaarten voor dit duel zijn tot woensdag 23.59 uur te koop.

FC Emmen heeft net als FC Volendam op dit moment vijf punten. De ploeg uit Drenthe won alleen van FC Utrecht. In het eigen stadion werd het 3 - 2. Tegen RKC Waalwijk (1 - 1) en sc Heerenveen (0 - 0) werd het gelijk. De overige duels gingen allemaal verloren voor de ploeg van Dick Lukkien. Afgelopen weekend werd er nog verloren tegen Sparta Rotterdam (3 - 1). De doelpunten worden bij FC Emmen vooral gemaakt door Ole Romeny. De aanvaller maakte vier van de zeven doelpunten dit seizoen voor de rood-witten. Met dit totaalaantal hebben de Emmenaren de minstproductie voorhoede van de Eredivisie. Opvallend is dat FC Emmen na Ajax, PSV, Feyenoord en AZ het hoogste percentage nauwkeurige passes per wedstrijd heeft dit Eredivisieseizoen. Dat is een percentage van 80,4%. FC Volendam staat laatste in dat klassement, met een percentage van 72,7%.

Jari Vlak

Bij FC Emmen lopen twee spelers rond met een verleden bij FC Volendam. Jari Vlak speelt sinds januari 2021 bij de ploeg uit Drenthe. De middenvelder doorliep de jeugdopleiding van FC Volendam en speelde zeventig duels in het eerste elftal. Ook aanvaller Mart Lieder heeft een verleden in de Volendamse jeugdopleiding. De Purmerender speelde nooit in de hoofdmacht en is op dit moment geblesseerd. Verder is verdediger Miguel Araujo geschorst na zijn rode kaart tegen Sparta. Volendammer Bilal Ould-Chikh keert daarentegen terug van een schorsing.

Onderlinge duels

FC Emmen en FC Volendam stonden in de Eredivisie nog niet tegenover elkaar. In totaal hebben de twee 39 keer eerder tegen elkaar gespeeld. FC Volendam won zestien keer, één keer werd het gelijk en zeventien keer werd er verloren. In de laatste tien duels tegen FC Emmen werd er slechts twee keer gewonnen. De laatste keer was in 2018. Toen werd het in De Oude Meerdijk 2 - 3. Enzo Stroo maakte toen de winnende voor de ploeg van Misha Salden. Vorig seizoen speelde FC Volendam drie keer tegen FC Emmen. Twee keer in de Keuken Kampioen Divisie en één keer in de TOTO KNVB Beker. In de competitie eindigde het thuis in 2 - 2, terwijl de Volendammers in Drenthe met 1 - 4 onderuit gingen.

Laatste vijf edities

14-03-2022 | FC Emmen – FC Volendam: 4 – 1
Daryl van Mieghem

05-11-2021 | FC Volendam – FC Emmen: 2 – 2
Daryl van Mieghem & Robert Mühren

26-10-2021 | FC Volendam – FC Emmen: 0 – 3 (TOTO KNVB Beker)

06-04-2018 | FC Emmen – FC Volendam: 2 – 3
Gijs Smal, Gerry Vlak & Enzo Stroo

24-11-2017 | FC Volendam – FC Emmen: 2 – 3
Nick Doodeman & Enzo Stroo

Zo volg je het duel!

Kaarten voor het duel tegen FC Emmen zijn verkrijgbaar in de online ticketshop. Het duel is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram of via ESPN 2. Er wordt vrijdagavond om 20:00 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige