FC Volendam - NEC Nijmegen

• zondag, 01 mrt 2009

Niet FC Volendam maar NEC viert na afloop feest

Door Cor Westerveld
In blessuretijd heeft FC Volendam een verdiende 1-0 voorsprong uit handen gegeven tegen NEC. Daardoor staat de ploeg van Frans Adelaar nog steeds op de laatste plaats. Zondag 1 maart werd dus geen historische dag voor de ploeg van Frans Adelaar in het voetbalseizoen 2008-2009 maar een teleurstelling. Immers, bij winst zou FC Volendam voor het eerst dit seizoen hekkensluiter-af zijn geweest. Tijd om lang stil te staan tegen de domper hebben technische staf, spelers en supporters niet, want donderdag wacht het karwei voor de kwartfinale KNVB-beker in Kerkrade tegen Roda JC.
De eerste helft van FC Volendam-NEC was een vrij matte vertoning. Er gebeurde hoegenaamd niets. FC Volendam kwam aanvallend niet uit de verf omdat het middenveld en de aanvalslinie niet goed op elkaar aansloten. Het spel was ook vaak onnauwkeurig. De geschorste Paul de Lange werd node gemist als architect op het middenveld. De eerste echte kans was voor de Nijmegenaren. Een voorzet van rechts van Lasse Schöne werd door Lorenzo Davids gemist. De thuisclub stelde daar een goede kans van Rowin van Zaanen tegenover. De Monnickendammer schoot de bal uit een pass van Mathieu Boots echter in de handen van doelman Gabor Babos. NEC-middenvelder Davids slaagde er ook niet in een tweede kans te verzilveren die hij kreeg nadat Dani Fernandes hem de bal panklaar voor de voeten schoof. De mooiste kans in de eerste helft was voor NEC-speler Tim Jansen. Hij had de bal uit een afgeslagen hoekschop voor het inschieten, maar doelman Jeroen Verhoeven wist de inzet te keren. De eerste helft bood verder weinig kijkplezier aan de 5384 toeschouwers.

Melvin Platje
Het was voor de meeste supporters wel duidelijk dat er gesleuteld moest worden aan het elftal als FC Volendam wat wilde bereiken tegen NEC. Mathieu Boots, die sterke met minder sterke momenten afwisselde en Bernard Hofstede waren de zichtbare kandidaten om vervangen te worden. Frans Adelaar liet na de hervatting voor Boots en Hofstede Yannick de Wit en ’straatvechter’ Melvin Platje opdraven. Het leverde meteen een veel venijniger FC Volendam op. Met drie snelle aanvallers (Sheotahul, Van Zaanen, Platje) toonde FC Volendam zich meteen een stuk gevaarlijker. Gerson Sheotahul kreeg als eerste een kans, maar hij schoot de bal vanaf de rechtervleugel voorlangs. Publieksheld Melvin Platje bewees in de 52e minuut zijn waarde voor FC Volendam. Rowin van Zaanen ging op links goed door en legde de bal op maat bij de tweede paal op het hoofd van Platje. Had de Bussummer tegen Ajax vorige week nog pech dat hij met zijn linkervoet de bal snoeihard tegen de paal schoot, nu trof hij met het hoofd de paal en zag doelman Gabor Babos de bal met de hand uit het doel slaan. In de rebound haalde Platje vol uit met links en tot grote vreugde van de eigen aanhang sloeg de bal als een raket in de kruising, 1-0.

Tim Bakens
De spelers van de thuisclub knokten voor wat ze waard waren. Echte kansen kreeg NEC niet. De thuisclub deed – gesteund door de eigen aanhang – een dappere poging om NEC op grotere achterstand te zetten. NEC kroop een paar keer door het oog van de naald, maar bleef zelf loeren op die ene kans. Naarmate het einde naderde nam de spanning toe. Zou FC Volendam voor het eerst dit jaar de laatste plaats verlaten? De fans gunden het de hardwerkende ploeg waarin Tim Bakens zijn sterke spel bekroond zag met de uitverkiezing tot Man of the Match, maar in dit verband mag ook de naam van waterdrager Hamit Yildiz wel even genoemd worden, de man die vorig week de geblesseerde Kelvin Maynard prima verving tegen Ajax als rechtervleugelverdediger. Trainer Adelaar deed opnieuw een beroep op de Enkhuizer, die als middenvelder een prima wedstrijd speelde en duidelijk solliciteerde naar een vaste betrekking in het eerste elftal.
In de laatste minuut was het de bij NEC ingevallen Milano Koenders die het feest van FC Volendam verstierde door de bal achter doelman Jeroen Verhoeven te werken, 1-1. De prima leidende scheidsrechter Van Egmond floot meteen af. Feest op de tribune waar de NEC supporters zaten. De supporters van de thuisclub dropen af. Het zat er evenals tegen FC Twente en Ajax weer nèt niet in. Was het toen nèt geen puntje, nu waren het nèt geen drie punten. En die waren nodig om De Graafschap op de ranglijst te passeren. Een schrale troost was dat FC Volendam met het ene puntje tegen NEC De Graafschap nu vlak op de hielen zit.
Volgende week mag FC Volendam tegen Vitesse proberen om wel de winst in eigen huis te houden.