FC Volendam neemt te weinig afstand van Hartlepool United

• dinsdag, 14 jul 2009

Door binnen een kwartier een 2-0 voorsprong te nemen leek FC Volendam afgelopen maandag in Heiloo op een grote overwinning af te stevenen op het Engelse Hartlepool, maar na de 3-0 stokte de productie en liet Volendam de gasten makkelijk in de wedstrijd komen. Uiteindelijk werd het met tien man 3-2. De openingsfase was geheel voor FC Volendam. De ene na de andere aanval sneed door de chaotisch verdedigende eilandbewoners. Dat het al snel 1-0 werd door Thijs Sluijter, omdat Michiel Kramer zijn buitenspelsituatie goed inschatte, zette de toon van Volendams bedoelingen. Vrijwel direct erna kopte Michiel Kramer uit een vrije trap van Melvin Platje onberispelijk raak. Jammer genoeg nam Volendam daarna een half uur lang gas terug. Er kwamen nog ideale mogelijkheden op een ruimere voorsprong. Zo strandde Bernard Hofstede in riante positie op de Engelse doelman en maakten Kramer en Platje mooie kansen eveneens niet af. Tot de rust gebeurde er helemaal niets opwindends, omdat de tactiek van Hartlepool ook niet bepaald bijdroeg aan een open wedstrijd. In de tweede helft was het spel direct al veel opener, wat FC Volendam alle ruimte gaf naar hartenlust aan te vallen. De eerste de beste aanval leverde meteen een goal op. Weer was het Thijs Sluijter die doeltreffend afrondde. In plaats van door te drukken werd het op het middenveld een teveel tikkiebreed spel. De mannen van Hartlepool verzetten de bakens en kregen de eerste goal door een prima kopbal van McSweeney. Een paar minuten later vergreep Melvin Platje zich aan zijn directe tegenstander. De aanleiding was een onwelgevallige greep naar de edele delen, maar de tik die Platje terug gaf, bleek voldoende voor rood. Met tien man was er geen vuiltje aan de lucht, totdat doelman Robbin Ruiter zich na precies een uur spelen bij de eerste paal verkeek op een intikker van Hartley. De marge was nog slechts een doelpunt, een stand die FC Volendam geheel aan zichzelf te wijten had. In de perfecte ambiance van vijftig luid zingende Engelse supporters, onder een stralende zon, had FC Volendam zich een rijke dienst kunnen bewijzen door eens naar een lekkere uitslag te spelen. Pas in het laatste kwartier kwam er veel leven in de brouwerij. Met de wisselspelers kreeg Volendam nieuw elan, ook al omdat Hartlepool driftig op jacht ging naar de gelijkmaker. Het technisch vaardiger en verzorgder spelend FC Volendam gaf de winst echter niet meer uit handen, als had Jaap Molenaar een minuut voor tijd de unieke kans die hij kreeg wel moeten verzilveren.
Cor Tol
Opstelling: Robbin Ruiter, Kelvin Maynard (Nick Tol), Henny Schilder, Mathieu Boots, Wouter Artz, Hamit Yildiz, Bernard Hofstede (Jaap Molenaar), Mohammed Ajnane, Melvin Platje, Michiel Kramer (Jack Tuyp), Thijs Sluiter (Gerson Sheotahul).