FC Volendam O19 sluit sterk bezet ICGT Uitgeest af als 8e

• maandag, 21 mei 2018

FC Volendam O19 sluit ICGT Uitgeest af met 8e plaats

FC Volendam O19 is er, net als vorig jaar, niet in geslaagd het verdienstelijke resultaat op pinksterzaterdag een passend vervolg te geven. Door na penalties te verliezen van FC Uitgeest en met 0-2 van NEC/FC Oss eindigde FC Volendam op de laatste plaats. Ook op de slotdag bleek bij de Volendammers de absolute wil om te winnen te ontbreken. Met de cruciale competitiewedstrijd van komende zaterdag in het vooruitschiet, geeft dat toch te denken. Hopelijk toont ons team tegen Roda JC wel de vereiste instelling en mentale weerbaarheid om het benodigde resultaat te bewerkstelligen.

FC Uitgeest - FC Volendam (0-0; FC Uitgeest wns)

In de verliezersronde trof FC Volendam het vertegenwoordigende elftal van de plaatselijke FC. Van meet af aan werd duidelijk dat de Uitgeestenaren slechts één doel voor ogen hadden: de nul houden om het minimaal op penalties aan te laten komen. Dat was normaliter immers hun enige kans om tegen ons team als winnaar uit de strijd te kunnen komen. Tenzij natuurlijk een counter hen al eerder succes zou opleveren. FC Uitgeest hield dan ook al zijn spelers achter de bal. FC Volendam was slordig in de beginfase, maar kreeg via Wessel Stuyt, die een corner van Kevin van Gasteren naast kopte, toch al snel een serieuze scoringskans. Er was slechts sprake van eenrichtingsverkeer. De eindpasses van de Volendammers waren echter steeds gebrekkig. Na een kwartier spelen haalde Youssef Blel, goed weggestuurd door Wessel Stuyt, de achterlijn en legde hij de bal panklaar neer in de vijandelijke doelmond. Niemand echter die zijn voorzet tot doelpunt wist te promoveren. In de slotminuut van de eerste helft miste Wessel, na een prima steekbal van Max Veerman, nog een kans voor open doel.

Ook na de pauze liet FC Uitgeest de bus in hun 16 geparkeerd staan. Desondanks waren er meerdere scoringskansen voor FC Volendam. De opgestoomde Jim Beers schoot een keer over doel, terwijl Dean James de keeper op zijn weg vond. Derry Murkin probeerde het met een fraaie achterwaartse omhaal, maar weer toonde de Uitgeester doelman zich spelbreker. Mike Eerdhuijzen kreeg nog de allerbeste kans. Vanuit de doelmond kopte hij de bal echter over het doel, in plaats van onder de lat. Ook Shurny Marengo, met de turbo aan, kwam oog in oog met de doelman te staan, maar die kwam wederom als winnaar uit de strijd. FC Uitgeest kon slechts een paar keer vanuit de counter enige dreiging brengen, maar in de problemen kwamen de oranjehemden daardoor niet. De tijd begon inmiddels flink te dringen. Dat gaat meestal ten koste van de nauwkeurigheid en dit was nu niet anders. Bovendien werden weer (te) vaak verkeerde keuzes gemaakt. In de slotminuut kopten zowel Youssef Blel als Jim Beers de bal nog een keer over het Uitgeester doel. Gescoord werd er dus niet. Penalties moesten derhalve de beslissing gaan brengen. Die brachten de Uitgeestenaren precies wat zij van meet af aan voor ogen hebben gehad. Zij benutten 8 strafschoppen en FC Volendam 7. Voor FC Volendam restte dus de strijd om de 7e en 8e plaats.

FC Volendam – NEC/FC Oss (0-2)

Omdat NEC/FC Oss met 5-1 van het Braziliaanse Palmeiras had verloren, kwamen de teams elkaar nogmaals tegen. Zaterdag werd in de poule weliswaar nog met 2-1 gewonnen, maar de Nijmegenaren beschikken wel degelijk over spelers die, over het algemeen, over betere technisch vaardigheden beschikken dan die van ons en vooral ook over meer voetbalgogme. Zij zijn immers niet voor niets al vele jaren vaste waarde in de Eredivisie. Desalniettemin waren in het eerste bedrijf de beste kansen voor FC Volendam. Nadat kort daarvoor NEC zelf een goede scoringsmogelijkheid onbenut had gelaten, kreeg Derry Murkin aan de andere kant van het veld zelfs twee opgelegde mogelijkheden. Zijn eerste doelpoging was een lob over het doel en bij zijn tweede wachtte hij net iets te lang met afdrukken, zodat zijn uithaal nog net kon worden geblokt.

De tweede helft was ruim vijf minuten onderweg toen Wessel Stuyt alleen op het vijandelijk doel afging. In plaats van de doelman te passeren, probeerde hij hem met een schot te verschalken. De keeper kon nu, ten koste van een corner, met zijn vuisten redding brengen. Vervolgens werd onze eigen doelman een paar keer op de proef gesteld. Beide malen had hij het juiste antwoord. Net op het moment dat wij dachten grip op de wedstrijd te hebben gekregen ging het achterin mis. In de 41e minuut bood foutief dekken bij de tweede paal een Nijmeegse aanvaller de gelegenheid om de bal in onze verste hoek te schuiven, 0-1. Twee minuten voor tijd ging het opnieuw mis toen onze laatste man de bal eerst keurig binnen de lijnen had weten te houden, maar vervolgens te lang treuzelde met het naar voren schieten daarvan. Zijn belager kreeg zijn voet ertussen, kwam in balbezit en liet de bal opnieuw in de verste hoek verdwijnen, 0-2. Bij FC Volendam was de pijp leeg. Meer zat er niet in. Zo eindigde het toernooi toch enigszins in mineur. Bij vlagen best heel aardig gespeeld, maar als je zelf moeilijk scoort en de kansen te gemakkelijk weggeeft, dan blijft het altijd lastig.

Selectie FC Volendam O19
Barry Lauwers, Dani Mes, Brian Plat, Mike Eerdhuijzen, Dean James, Marco Speijk, Youssef Blel, Max Veerman, Jim Beers, Bram van de Wiel, Derry Murkin, Lorenzo van Slimming, Taye Lee, Shurny Marengo, Stan Zoetebier, Kevin van Gasteren, Cherifio Goudland, Wessel Stuyt