FC Volendam ontvangt na veertien jaar Ajax in Kras Stadion

• donderdag, 06 okt 2022

Na de nederlaag bij Fortuna Sittard wacht zaterdagmiddag het pittige thuisduel tegen Ajax. De Amsterdammers komen, veertien keer na de laatste ontmoeting, als de nummer twee van de Eredivisie naar het Kras Stadion. Zaterdagmiddag om 16:30 uur wordt er afgetrapt aan de Dijk.

Ajax schoot dit seizoen uit de startblokken. Met ruime overwinningen pakte het al snel de koppositie in de Eredivisie. De laatste weken is de ploeg van Alfred Schreuder minder sterk in vorm. Er werd niet gewonnen van Liverpool (2 - 1), AZ (2 - 1) en Go Ahead Eagles (1 - 1). Het duel tegen FC Volendam komt precies tussen de twee Champions League-duels tegen Napoli in. Het eerste duel tegen de Italianen werd afgelopen dinsdag in Amsterdam met 1 - 6 verloren. Ajax beschikt uiteraard over een sterke selectie. Steven Bergwijn is topscorer met zes Eredivisie-treffers, terwijl Dusan Tadic al zesmaal aangever was bij een doelpunt.

Zeven spelers met Ajax-verleden

In de selectie van FC Volendam zitten meerdere spelers met een verleden bij Ajax. Het bekendste voorbeeld is middenvelder Carel Eiting, die veertien jaar bij de Amsterdammers speelde. De middenvelder kwam tot 31 duels in het eerste van de recordkampioen. Daarnaast hebben Benaissa Benamar, Damon Mirani, Dean James, Francesco Antonucci, Ibrahim El Kadiri en Robert Mühren een verleden in de jeugd van Ajax. Ook trainer Wim Jonk heeft een verleden in Amsterdam, zowel op als buiten het veld.

Onderlinge duels

De laatste keer dat FC Volendam tegenover Ajax stond was in het TOTO KNVB Beker-toernooi. Op 25 september 2013 werd in Amsterdam na verlenging met 4 - 2 verloren. In het duel, waarbij voorafgaand stil werd gestaan bij het overlijden van Gerrie Mühren, scoorde neef Robert Mühren twee keer. De laatste ontmoetingen in de Eredivisie dateren van het seizoen 2008/09. Twee keer werd er met 2 - 1 verloren. In allebei de duels maakte Gerson Sheotahul de openingstreffer. In datzelfde seizoen boekte FC Volendam ook de laatste overwinning tegen Ajax. In het TOTO KNVB Beker-toernooi werd in eigen huis met 1 - 0 gewonnen, dankzij een doelpunt van Jack Tuijp.

Laatste vijf edities

25-09-2013 | Ajax – FC Volendam: 4 - 2 (TOTO KNVB Beker, na verlenging)
Robert Mühren (2x)

22-02-2009 | Ajax – FC Volendam: 2 – 1
Gerson Sheotahul

07-12-2008 | FC Volendam – Ajax: 1 – 2
Gerson Sheotahul

12-11-2008 | FC Volendam – Ajax: 1 – 0 (TOTO KNVB Beker, na verlenging)
Jack Tuijp

15-02-2004 | FC Volendam – Ajax: 0 – 2

Zo volg je het duel!

Kaarten voor het duel tegen Ajax zijn uitverkocht. Het duel is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram of via ESPN 2. Er wordt zaterdagmiddag om 16:30 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige