FC Volendam ontvangt opnieuw ****certificaat

• woensdag, 07 dec 2011

In de rust van de wedstrijd FC Volendam – Helmond Sport op vrijdag 9 december zal de directeur van de KNVB, Bert van Oostveen, FC Volendam officieel het nieuwe viersterrencertificaat voor de Jeugdopleiding FC Volendam overhandigen.

Het is de tweede keer dat dit FC Volendam ten deel valt, waarmee de jeugdopleiding van FC Volendam tot de top van Nederland behoort. Het houdt onder meer in, dat FC Volendam in elke lichting met twee elftallen mag deelnemen aan de landelijke jeugdcompetities van de KNVB. Ook heeft het tot gevolg, dat de opleidingsvergoeding die FC Volendam voor een speler krijgt als deze naar een andere BVO gaat maximaal is. Dat heeft FC Volendam de afgelopen jaren geen windeieren gelegd.

Toen in 2010 het viersterrencertificaat verlengd moest worden, kwam er heel wat uit de lucht vallen. Alleen al voor het hoofdstuk “FC Volendam en de schoolcarrière” kwam een vuistdikke map op tafel te liggen. In het maken van het concept zijn vele tientallen uren gestopt. Voor elke variant moest een contract gemaakt worden, een brief naar de ouders, een brief naar school en een controlemodel om te kunnen blijven volgen of alles wel ging zoals bedoeld.

Verantwoordelijkheid

Er spelen in de jeugdopleiding van FC Volendam spelers die nog in groep 7 van de basisschool zitten. Maar ook spelers die al hogeschool of universiteit doen. Dat vraagt om zeer verschillende benaderingen. De eerste stap was om de ouders te informeren en toestemming te laten geven voor het volgen van hun zoon op hun school. Alle correspondentie met de ouders, spelers en school is in de computer opgeslagen. Op de site van www.dotcomsport.eu heeft het hoofd jeugdopleidingen van FC Volendam, Richard Stricker, alle gegevens van alles spelers en trainers dagelijks bij de hand. Op die site wordt van elke speler precies opgeslagen op welke school of opleiding hij zit, wie de mentor is en hoe het met zijn schoolontwikkeling gaat.

Niet iedereen wordt profvoetballer…

In een van de eerste competitieweken hebben alle spelers hun gegevens moeten inleveren. Aan de hand van die e-mailadressen van de mentoren is een bief naar de scholen gegaan. Heel veel mentoren hebben gereageerd. Soms alleen maar om te zeggen, dat ze deze manier van elkaar steunen heel belangrijk vinden, soms ook om met de deur in huis te vallen, omdat het op school nu al tegenviel. Een aantal spelers zit in het eindexamenjaar. FC Volendam heeft aan alle opleidingen duidelijk gemaakt, dat het behalen van diploma’s voorrang heeft op de voetbalontwikkeling. Omdat niet iedereen het eerste elftal van een profclub haalt, is het hebben van diploma’s belangrijk om in de maatschappij zijn weg te vinden.
Niet alles lukt. FC Volendam zet alles in wat goed voor de schoolontwikkeling van de speler is. Maar dan nog moet de speler het zelf zien zitten op school. Een stukje discipline, een goed karakter is voorwaarde. Dat kan de club niet afdwingen. Het feit dat ze best goed kunnen voetballen, en door FC Volendam geselecteerd zijn, betekent dat FC Volendam ze heel graag binnen de selectie wil houden. Maar soms is het nodig heel harde noten te kraken die ten nadele van zijn elftal zijn en mogelijk de schoolcijfers ten goede komen. En dat lukt niet altijd. Soms is het zelfs nodig de speler voor te stellen FC Volendam te verlaten. Alleen al omdat dat diploma zo waardevol is.

Cor Tol