FC Volendam ook te sterk voor FC Eindhoven

• zondag, 01 nov 2020

FC Volendam heeft zondag de vierde competitiezege op rij geboekt. In het eigen Kras Stadion werd gewonnen van FC Eindhoven: 2-0.

Bij FC Volendam keerde verdediger Micky van de Ven na maanden blessureleed weer terug in de basiself. En bijna bekroonde hij dat na twintig minuten met de openingstreffer. Na knap werk van Marco Tol, vond Van de Ven FC Eindhoven-doelman Ruud Swinkels van dichtbij op zijn weg. De beginfase van de wedstrijd was voor de thuisploeg, de bezoekers uit Brabant lieten direct merken niet naar Volendam te zijn gekomen om het spel te maken.

Het grote overwicht resulteerde na vijfentwintig minuten alsnog in de 1-0. Nick Doodeman stoomde door aan de rechterkant van het veld en leek een voorzet te gaan afleveren. De assistkoning besloot echter naar binnen te trekken en krulde de bal op fraaie wijze in de verre bovenhoek langs de kansloze Swinkels. Het betekende zijn vierde doelpunt, waarmee hij zich gedeeld clubtopscorer mag noemen van FC Volendam (samen met Samuele Mulattieri).

Buitenkans

Tien minuten later kreeg FC Volendam dé kans om de voorsprong uit te breiden, nadat Mulattieri in het Eindhovense strafschopgebied van de sokken werd gelopen door verdediger Bart Biemans. Boy Deul faalde niet vanaf elf meter: 2-0.

Na de pauze kroop FC Eindhoven wat meer uit zijn schulp, om op jacht te gaan naar de aansluitingstreffer. Maar in goede mogelijkheden resulteerde dit niet. Ook FC Volendam kwam moeilijker tot uitgespeelde kansen. Tot de zestigste minuut, toen Mulattieri de wedstrijd in het slot had kunnen gooien. Maar de Italiaanse aanvaller slaagde er niet in om Swinkels te omspelen en de beslissende derde treffer te maken. Om de voorsprong vast te houden werden met Francesco Antonucci, Martijn Kaars en Brian Plat - die voor de teruggekeerde Van de Ven inviel - frisse krachten binnen de lijnen gebracht.

Paal

Een van die invallers wist kort voor tijd bijna de 3-0 te maken. Martijn Kaars dook vrij op in de zestien en schoot de bal tussen de benen van Swinkels door, maar de sluitpost werd gered door de paal en kon de bal oprapen. Daarna krabbelde de wedstrijd naar het einde toe en kwam de Volendammer zege niet meer in gevaar. Even leek het wel nog 2-1 te worden, maar FC Eindhoven wist uit een aantal scrimmages niet tot scoren te komen.

Naast dat het voor FC Volendam de vierde overwinning op rij is, betekent het ook dat Het Nieuwe Oranje nu al zeven duels op rij ongeslagen is. Volgende week zaterdag (14.00 uur) wacht FC Volendam een heuse kraker. Dan is De Graafschap in Doetinchem de tegenstander.

Scoreverloop

26' Nick Doodeman 1 - 0
36' Boy Deul (pen.) 2 - 0

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker; Mohamed Betti, Marco Tol, Micky van de Ven (69' Brian Plat), Derry John Murkin; Jari Vlak (60' Francesco Antonucci), Alex Plat, Boy Deul; Nick Doodeman (82' Samir Ben Sallam), Samuele Mulattieri (82' Dean James), Ibrahim El Kadiri (69' Martijn Kaars)

Opstelling FC Eindhoven:
Ruud Swinkels; Lorenzo van Kleef, Mawouna Amevor, Bart Biemans (46' José Pedro Neto), Jason Bourdouxhe; Brian de Keersmaecker (51' Dico Jap Tjong), Jens van Son, Iker Pozo (62' Joey Sleegers), Maarten Peijnenburg; Jort van der Sande, Jacky Donkor

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans