FC Volendam op bezoek bij oude bekenden

• donderdag, 27 okt 2011

Bijna traditiegetrouw lootte FC Volendam een bekerwedstrijd op vreemde bodem. Slechts een op de drie keer mocht FC Volendam in eigen stadion spelen. Deze keer kwam De Goffert als speelplaats uit de koker. Tegen NEC, waartegen nog nooit gebekerd werd. Daarmee krijgt FC Volendam de kans op bezoek te gaan bij enkele oude bekenden van de club. Afgelopen jaren was Melvin Platje de grote smaakmaker van FC Volendam. Hij kreeg de kans weer in de eredivisie te spelen en koos voor een contract bij NEC. Zijn trainer werd daar Alex Pastoor, aan wie FC Volendam ook geweldige herinneringen heeft. Overgekomen van amateurclub Duinranders Schoorl ontwikkelde hij zich in de jaren negentig tot een zeer gerespecteerde eredivisiespeler. Inmiddels is hij een mooie trainerscarrière aan het opbouwen. Dit seizoen startte hij voortvarend met NEC, maar ondervindt al een paar weken, dat niet elke wedstrijd eenvoudig naar de hand gezet kan worden.
FC Volendam startte in een wat zoekende opstelling, maar heeft juist de laatste weken een goed ritme te pakken. Voor beide clubs is de bekerwedstrijd dan ook een mooi moment om te zien waar de ploeg echt staat. NEC wil graag laten zien, dat de resultaten van de laatste weken van tijdelijke aard zijn, FC Volendam wil aantonen, dat dit elftal perspectieven biedt.
Aan NEC heeft FC Volendam maar matige herinneringen. In het laatste eredivisiejaar kreeg FC Volendam ongelooflijk op zijn donder in de uitwedstrijd. Bij rust was het 5-0. In de tweede helft slaagde Gerson Sheotahul erin het eerste uitdoelpunt in dat seizoen te produceren. Uiteindelijk werd het 6-1. Thuis leek het aanvankelijk beter te gaan. Tot de 94e minuut stond FC Volendam op een 1-0 voorsprong. In de allerlaatste seconde drukte Koenders alsnog de gelijkmaker over de doellijn, wat later meer dan kostbare verliespunten zouden blijken te zijn.
Deze donderdag krijgt FC Volendam de kans de smaak van die laatste twee wedstrijden weg te werken. Of NEC daaraan zal meewerken, wordt betwijfeld. Dat het boeiend zal worden staat wel vast.