FC Volendam opent seizoen met winst

• zaterdag, 03 aug 2013

FC Volendam trad niet aan op oorlogssterkte. Schorsingen van Nick Coster en Levi Schwiebbe en een blessure van Raymond Fafiani zorgden ervoor dat de staf koos voor een basisplaats voor Erik Schouten en Oscar Wilffert. Voor hem was het het debuut in het eerste elftal van FC Volendam. toch werd de volle winst binnengesleept, mede omdat de thuisclub de wedstrijd met tien man moest beëindigen.

{foto2}

Vanaf de aftrap leek FC Volendam de tegenstander te overrompelen, maar toen na een minuut of zeven Boldewijn een vrije schietkans kreeg, was het speelse uit de aanvallen vandaan. Meer dan kwartier lang gebeurde er vervolgens van Volendamkant helemaal niets. Almere City FC begreep dat et de ruimte kreeg, al was in hun spel niet echt ingebakken om zelf initiatief te nemen. Omdat FC Volendam echter ver terug ging, kwam het middenveld helemaal in Almeerse handen. Volledig in strijd met het wedstrijdbeeld kwam FC Volendam na de waterpauze plotseling op voorsprong. Een aanval over links werd zo knullig onderschept, dat Brandley Kuwas in balbezit kwam. Hij speelde direct Robert Mühren aan. Deze had amper ruimte, maar wat hij in een flits met de bal deed, was zo knap dat de 0-1 op het bord kwam. FC Volendam ging direct veel attractiever spelen, weer aangemoedigd door het in groten getale meegereisde legioen. Brandley Kuwas speelde zich uitstekend vrij, maar zijn schot ging hoog over. Robert Mühren legde aan, maar zag zijn schot via een eigen voet naast gaan. Zeven minuten voor rust lukte een klasse een-keer-aanraken aanval van Almere City FC perfect. Door het hart van de Volendamverdediging werd Receveur weggestuurd, die graag de gelijkmaker achter Roy Pistoor schoot. Op slag van rust leek Volendam nog verder in de penarie te komen. Een vrije trap van Oost kwam op de knie van een Volendamverdediger, die tot zijn opluchting de bal rakelings langs het eigen doel zag gaan. Daarmee kwam een logische ruststand op het bord.

{foto3}

Het eerste wapenfeit in de tweede helft was oor Brandley Kuwas, die op aangeven van Tom Overtoom op doel kon schieten. De bal verdween net naast het doel. Maar de voorsprong viel aan de overkant. Balverlies in een aanval; van FC Volendam leverde een perfect uitgespeelde counter op. Dissels speelde Serrarens in, wat feilloos 2-1 betekende. De gelijkmaker liet niet lang op zich wachten. Kevin Wattemaleo bracht de bal op maat voor de voeten van Robert Mühren, die met links strak langs de paal scoorde (2-2). Na precies een kwartier stond Almere City FC met tien man. Receveur liep zijn tweede gele kaart op met een overtreding op de middenlijn op Damien Menzo. Met nog twintig minuten op de klok zette Hans de Koning Henk Veerman (ook zijn officiële debuut) als extra spits bij in plaats van Oscar Wilffert. Vanaf het tien tegen elf voetbal creëerde FC Volendam veel te weinig. Het deed niets met de manmeersituatie. Toch kwam FC Volendam op voorsprong en weer was het Robert Mühren. Weer verdedigde Almere City FC slecht uit, wat direct afgestraft werd. Prachtig werk van Brandley Kuwas belandde bij Tom Overtoom, maar zijn schot ging via de lat over. De wedstrijd werd heel open. Almere City FC had niets te verliezen en voor FC Volendam was het maar een benauwde voorsprong. De verlossende vierde goal moest vallen, de kansjes waren er, maar de accuratesse was uit de ploeg. Almere City FC bleef erin geloven. In de 90e minuut kreeg Almere City FC een vrije trap die net over getikt werd. Uit de corner werd rakelings voorlangs gekopt. Het laatste fluitsignaal werd ondanks het overtal als bevrijdend begroet.

{foto1}

Foto's: www.fredrotgans.nl