FC Volendam - PSV

• zondag, 08 feb 2009

Prachtige wedstrijd tegen PSV levert FC Volendam niets op

Door: Cor Tol
Vijf doelpunten voor rust, drie er na en twee rode kaarten waren ingrediënten die de wedstrijd van FC Volendam tegen regerend landskampioen PSV voor de neutrale toeschouwer bijzonder boeiend maakte. De Volendamsupporter had er echter weinig aan. De complimenten waren na afloop weer overvloedig, maar de punten bleven achterwege.
FC Volendam kwam al snel op 0-1, omdat Toivonen een vrije trap vrij eenvoudig langs de niet goed reagerende Volendammuur krulde. Scheidsrechter Vink had PSV op de rand van Volendams strafschopgebied een vrije trap geboden, hoewel Tim Bakens keurig netjes balbezit van PSV had voorkomen. Van een overtreding was beslist geen sprake. FC Volendam leek van slag. Na de overwinning in Tilburg had de ploeg zich goed opgeladen, maar tegen dit soort cadeautjes was geen kruid gewassen. Toen amper twintig minuten later een hoekschop van PSV zo knullig verdedigd werd, dat Bréchet voor 0-2 kon zorgen, leek Volendam een traditioneel grote thuisnederlaag op te lopen. Maar het antwoord door Volendams veerkracht kwam sneller en beter dan gedacht.

Bijna vanaf de aftrap zette Tim Bakens, die een kleine kans zelf niet goed kon afwerken, Gerson Sheotahul voor een leeg doel. De 1-2 maakte veel los. Volendam nam het initiatief in handen en ging gedreven op jacht naar de gelijkmaker. Die viel tien minuten voor rust. Toen de bal uit een vrije trap in het hart van de PSV-verdediging neerdaalde, leek Tim Bakens te kunnen koppen, ware het niet dat Toivonen de lange Bakens naar beneden haalde. Scheidsrechter Vink stond er kort bovenop en gaf FC Volendam een strafschop. Nadat Bernard Hofstede in Breda weinig succesvol was, zette nu Paul de Lange zich achter de bal. Scherp langs de linkerpaal scoorde hij 2-2 buiten bereik van Isaksson. Op deze stand viel weinig aan te merken. Des te zuurder was het dat kort voor rust de aandacht in de Volendamverdediging verslapte. Afellay, die nogal vaak ‘aangetikt’ ging liggen, spurtte het halve veld over, zonder dat ook maar een Volendammer hard de weg versperde. Zijn scherpe voorzet kwam buiten bereik van Jeroen Verhoeven bij de meegelopen Mendez terecht die 2-3 kon scoren.
Hoewel FC Volendam na rust niet bij de pakken wenste te gaan neerzitten, was enkele minuten na rust de koers min of meer gelopen. Mathieu Boots was het overzicht kwijt, toen Mendez vrij voor doel kwam en eenvoudig de 2-4 op het bord kon brengen. Onverwacht kreeg de wedstrijd een bijzondere wending. Toivonen kreeg rood voorgeschoteld, omdat hij Tim Bakens met een elleboogstoot raakte. Naar eigen zeggen had hij niet de intentie hard uit te halen, maar een gelijke overtreding had hij ook in de eerste helft al begaan, zodat Vink nu wel rood trok.

Tegen tien man veranderde er aanvankelijk niet veel. Halverwege de tweede helft besloot Frans Adelaar Mathieu Boots en Bernard Hofstede te vervangen door Jack Tuyp en Aaron Meijers. Daarmee zou de druk op het PSV-doel vergroot kunnen worden. Binnen een minuut echter kon het strijdplan naar de prullenbak, omdat Jack Tuyp in de ogen van Vink zo hard op Afellay inging dat ook hij rood kreeg. Door deze twee rode kaarten sloeg de wedstrijd dood. PSV vond het wel goed zo en Volendam was aangeslagen.
In de slotfase was er toch weer de nodige opwinding. Bij een uitbraak van PSV wachtte Vink op een vlagsignaal van grensrechter Brink, maar de man was niet bij de les. Anderhalve meter buitenspel, wat iedere slechtziende zelfs in het donker had kunnen zien. PSV mocht doorgaan en aanvaardde dit cadeautje met plezier. Het antwoord van Volendam kwam ook nu snel. Een miskleun van Salcido stelde Rowin van Zaanen in staat de stand op 3-5 te brengen. Wat FC Volendam daarna ook probeerde, meer zat er niet in.
Dat na afloop de complimenten over de ploeg werden uitgedeeld, werd in dank aanvaard, maar met een punt waren de spelers veel gelukkiger geweest. FC Volendam liet voetbal zien, waarvoor supporters graag naar het stadion komen, maar wil ook dat het meer rendement oplevert. Daarvoor is niet alleen goed voetbal nodig, maar ook dat er een beetje met de genade wordt meegewerkt.