FC Volendam richt focus Jong PSV

• zondag, 16 mrt 2014

FC Volendam richt focus Jong PSV
Door Cor Westerveld

Aanhaken of afhaken was het parool voor FC Volendam tegen FC Den Bosch. Door de 0-2 nederlaag heeft de ploeg voorlopig moeten afhaken. Trainer Hans de Koning was teleurgesteld en zijn manschappen zaten er volgens hem doorheen. Ook voor de supporters was het een domper. In de eerste helft gebeurde er bar weinig en de 0-0 ruststand was dan ook conform het wedstrijdbeeld. De 3228 toeschouwers zagen dat de beste kans in het eerste bedrijf voor Ralf Sauntjens was, maar hij schoot de bal namens FC Den Bosch over het doel van Timmermans. Beide doelmannen hadden het overigens vrij rustig in de eerste helft.

{foto1}

Met de wedstrijd FC Dordrecht-FC Volendam in het achterhoofd dacht menig supporter dat de thuisclub in de tweede helft zou toeslaan. FC Volendam nam ook meteen het initiatief in de tweede helft en Den Bosch moest dan ook alle zeilen bij de mast zetten om op de been te blijven. Op het moment dat Tom Overtoom met een uitgekiende pass Ludcinio Marengo op doelman Bruno Appels afstuurde leek de thuisclub afstand te gaan nemen. De beste speler van FC Volendam in deze wedstrijd schoot de bal echter in handen van Appels. En tot overmaat van ramp viel in de 66e minuut het doelpunt bij een counter van FC Den Bosch plots aan de andere kant. Het was Barry Maquire die vanaf de linkervleugel oprukte en de bal panklaar breed legde op de meegekomen Furhgill Zeldenrust. Op zijn inzet was doelman Timmermans kansloos., 0-1

{foto2}

Robert Mühren
“Da’s voetbal”, verklaarde Hans de Koning na afloop. Net als in vele voorgaande wedstrijden gaf FC Volendam de tegengoals tegen Den Bosch te gemakkelijk weg. Trainer Ruud Kaiser was op de hoogte van de stunt van FC Volendam tegen FC Dordrecht en er niet gerust op dat de minieme 0-1 voorsprong voldoende was om de drie punten mee te nemen uit het palingdorp. Maar toen in de 70e minuut invaller Alexander Mols de 0-2 op het bord zette, bleek de overwinning nog slechts een kwestie van tijd. Alleen topscorer Robert Mühren was voor de thuisclub nog een keer dicht bij een treffer met een vrije trap, maar doelman Appels plukte de bal uit de kruising. Aan de andere kant miste Ralf Seuntjens nog de kans om FC Volendam op een 0-3 achterstand te zetten.

{foto3}

Inzakken
Hans de Koning weet dat veel ploegen zich op eigen helft terugtrekken in het Kras Stadion en op de counter spelen. Ook FC Den Bosch hield veel mensen achter, maar volgens coach Kaiser liet zijn ploeg zich in het eerste kwartier van de tweede helft niet bewust inzakken, maar werd het door het sterk spelende FC Volendam terug gedrongen. Een compliment dus voor het sterke spel van de thuisclub in die fase, maar helaas zette dat geen zoden aan de dijk.

FC Volendam is door de nederlaag teruggevallen naar de twaalfde plek en hoopt komende vrijdag (21 maart aanvang 20.00 uur) in het Kras Stadion weer aan te haken. Dat zal dan moeten gebeuren door baas te blijven over Jong PSV. Hans de Koning en zijn spelers gaan zich de komende week op die belangrijke wedstrijd focussen.

Foto's: www.fredrotgans.nl