FC Volendam - Roda JC

• vrijdag, 21 nov 2008

FC Volendam verwent eigen aanhang tegen Roda JC

Door Cor Westerveld
De belangen waren voor beide clubs groot. FC Volendam wilde aanhaken en Roda JC zich uit de gevarenzone werken. Bovendien wilden de Limburgse spelers interim-trainer Martin Koopman een waardig afscheid bezorgen en zich natuurlijk in de kijker spelen bij zijn opvolger Harm van Veldhoven. Voeg daarbij de 4633 toeschouwers en alle ingrediënten voor een leuke voetbalavond waren aanwezig. FC Volendam won met 3-1 en dat was mager gezien de vele kansen die er werden gecreëerd.
Voor de thuisclub was natuurlijk het belangrijkste de overwinning. Bij verlies zouden zich immers donkere wolken beginnen samen te pakken boven het Kras Stadion. De druk lag bij de thuisclub, maar geen moment was te zien dat de spelers daar gebukt onder gingen. FC Volendam zocht direct de aanval en omdat ook Roda JC liet zien voor de winst te gaan, ontspon zich voor de toeschouwers een boeiende pot, met momenten van sprankelend voetbal. Dat FC Volendam uiteindelijk aan het langste eind trok, was verdiend.

Kopbal
In de 6e minuut lieten de mannen van Frans Adelaar het thuispubliek al klappen en juichen. Een vrije trap van Bernard Hofstede vanaf de rechterkant werd uitstekend in de uiterste hoek gekopt door Paul de Lange, 1-0. Hofstede liet zelf de kans op 2-0 liggen, toen hij op maat werd bediend vanaf de andere vleugel door de weer prima spelende Melvin Platje. De Limburger liet de bal echter van zijn voet springen en die was toen een gemakkelijke prooi voor doelman Bram Castro van Roda JC. In de 16e minuut kwamen de Limburgers langszij. Hoewel - vooral aan Volendamzijde - aan een buitenspelsituatie werd gedacht, was dat toch nét niet het geval. Andres Oper was Henny Schilder gewoon te slim en te snel af en schoot beheerst de gelijkmaker in de touwen, 1-1. Volendam was heel even aangeslagen door de gelijkmaker. Het kwam vlak daarna goed weg toen Boldiszar Bodo rakelings naast schoot. Maar daarna pakte de thuisclub de draad weer op. Een poging van Melvin Platje om de halve Roda JC verdediging te omzeilen mislukte op het allerlaatste moment.

Gevaarlijkste man
De gevaarlijkste man bij de Limburgers was de handige en snelle rechtsbuiten Jeanvion Yulu Matondo. Ten koste van een hoekschop wist Volendam hem van scoren af te houden. De beste kansen bleven zich echter aandienen voor de thuisclub. Na aangeven van Platje kreeg Paul de Lange de kans om zijn tweede treffer van de avond te maken, maar hij had zijn vizier niet op scherp staan. Platje op zijn beurt schoot - na aangeven van Jack Tuyp - de bal over de kruising. Een vloeiende combinatie, ingezet door Platje, bracht de bal via Meijers bij Jack Tuyp die links voor het doel staand een schuiver verzond naar de tweede paal. De bal ging echter net voorlangs. Na deze serie kansen kwam de thuisclub vijf minuten voor het rustsignaal toch verdiend op 2-1 via een aanval over drie schijven. Gerry Koning kopte de bal vanaf eigen helft uitstekend door naar Melvin Platje. Die gaf de bal voor op de inkomende Yannick de Wit en op zijn inzet was Castro kansloos.

Puntertje
Na de hervatting drong Roda JC, zoals verwacht, meteen aan en had bijna succes toen Andrews Oper de bal met de punt van zijn schoen rakelings naast schoot. In de 52e minuut gaf Jack Tuyp de bal op rechts mee aan de werklustige maar niet altijd even gelukkige Bernard Hofstede. Hij loodste de thuisclub met het mooiste doelpunt van de avond in veilige haven De Limburger legde al zijn gram in een verwoestende uithaal. Als een raket sloeg de bal via de onderkant van de deklat in het Roda JC doel, 3-1. Boldiszar Bodo deed nog een poging om Roda JC terug te brengen in de wedstrijd, maar Jeroen Verhoeven gaf niet thuis. Melvin Platje liet aan de andere kant nog een mooie scoringskans liggen door de bal naast te schieten. Jack Tuyp, niet opvallend maar wel nuttig spelend, ruimde het veld voor Gerson Sheotahul, die voor meer snelheid in de Volendamse aanval zorgde. Melvin Platje kopte nog een voorzet van Yannick de Wit naast het doel.

Katachtige redding
De beste kansen waren voor FC Volendam, maar het was aan Jeroen Verhoeven te danken dat het in de slotfase niet nog onnodig spannend werd. Met een katachtige reactie wist hij een inzet van Matondo uit zijn doel te ranselen. Tim Bakens mocht Platje, die onder applaus de dug-out mocht opzoeken - nog vervangen. De beste kans was nog voor de thuisclub. Gerson Sheoatul trok de bal vanaf links uitstekend voor naar Yannick de Wit, die de bal heel zelfverzekerd over zijn tegenstander lepelde en 4-2 op zijn pantoffel had. De Zaankanter, die kan terugkijken op een prima wedstrijd, schoot de bal echter hoog over het doel. Man of the Match was Paul de Lange.
In deze wedstrijd ging het echter om de winst en die was al binnen. Volendam liet tegen Roda JC zien uitstekend in staat te zijn kansen te creëren. In het eigen stadion zijn dit seizoen tien doelpunten gescoord. Dat staat in schril contrast met de tot dusver gespeelde uitwedstrijden waarin nog niet één keer het vijandelijke doel werd door boort. Tijd om daar in de eerstvolgende uitwedstrijd tegen NEC verandering in aan te brengen. Dat Volendam kan aanvallen, heeft het tegen Roda JC laten zien. Aanvallen is de beste verdediging, ook tegen NEC in Nijmegen!