FC Volendam - SC Veendam: altijd doelpuntrijke wedstrijden

• donderdag, 24 nov 2011

FC Volendam heeft in de thuiswedstrijden over scoren niet te klagen. Wie de uitslagen van de laatste jaren bekijkt, ziet een aantal aardige scores. In de laatste acht wedstrijden in het KRAS-Stadion scoorde FC Volendam maar liefst zestien keer. Veendam stelde daar tien doelpunten tegenover. Het leverde FC Volendam vier gelijke spelen en vier overwinningen op. Dat mag een mooie opmaat heten naar de wedstrijd van deze vrijdag.

Aan de beide wedstrijden in het voorbije seizoen (overigens alle twee ook in dit kalenderjaar gespeeld!) heeft FC Volendam bijzondere herinneringen. In Veendam werd het 0-0, een uitslag die gekoesterd werd om meerdere redenen. Op de eerste plaats omdat een jaar eerder in Veendam een nederlaag geleden werd die iedereen het schaamrood op de kaken had gebracht. De 0-0 kwam tot stand door fenomenaal keeperswerk van Robbin Ruiter en Veendamspitsen, die hun dag niet hadden. Later op de avond bleek dat FC Volendam alsnog de tweede periodetitel had binnengehaald, omdat AGOVV Apeldoorn en Sparta elkaar op 3-3 hadden gehouden. In Volendam werd 2-2 gespeeld. Dat was de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. FC Volendam stond vierde en moest winnen om in de play-offs een week rust te hebben. Door Melvin Platje en Jack Tuijp kwam Volendam op 2-0, maar Lambooij en Kolder (in de slotseconden) zorgden voor een gigantische teleurstelling. Gelukkig startte FC Volendam uit en thuis tegen MVV met twee overwinningen, waardoor die wansmaak snel werd weggespoeld.

Nu staan beide ploegen weer tegen over elkaar. Voor de 51e keer sinds de invoering van het betaald voetbal. Afgelopen vrijdag leverde Veendam een knap staaltje voetbal tegen FC Zwolle, dat bijna punten opleverde. Het lepe Zwolle trok echter in de laatste minuten alsnog aan het langste eind. FC Volendam had een soortgelijke ervaring. Een uitstekend gestarte eerste helft werd onverdiend met een 1-0 achterstand afgesloten in en tegen Eindhoven. Het niet erg evenwichtig interpreteren van gelijke overtredingen kostte Volendam een rode kaart, terwijl Eindhoven met elf man mocht blijven doorspelen. De tweede goal was een logisch gevolg, waardoor FC Volendam met een kater naar huis mocht gaan. Dat vraagt om herstel. Zeker als de ploeg opnieuw de doelstelling wil waarmaken om bij de eerste vijf te eindigen en mogelijk ook nog een rol wil spelen in de nu lopende tweede periode. Het is dringen in de subtop, maar dat maakt de competitie er voor het publiek alleen maar leuker op.