FC Volendam sleept punt uit Almeloos vuur

• zaterdag, 20 jan 2024

FC Volendam keert met punt terug uit het Almelose Erve Asito. Een vroege treffer van Lequincio Zeefuik werd in de tweede helft teniet gedaan, waarna de Volendammers zich in de slotfase op wilskracht staande hielden. Het 1 – 1 gelijkspel deed eer aan het spelbeeld in Overijssel.

Zonder Xavier Mbuyamba, maar mét basisdebutant Luke Le Roux en Zeefuik ging het team van trainer Regillio Simons voortvarend van start en liet het zien bekomen te zijn van de dreun die het afgelopen zondag opliep na het verlies tegen Almere City FC. Nadat het de kans van Jordy Bruin in de beginminuten overleefde, torende spits Zeefuik boven alles en iedereen uit en werkte met het hoofd de corner van Bilal Ould-Chikh in de bovenhoek. De negentienjarige is daarmee de op een na jongste tiener in het shirt van FC Volendam met vijf Eredivisietreffers en duldt alleen Wim Kras (zeventien jaar) voor zich, een record dat dateert uit 1962.

Thuisploeg voert de druk op

De voorsprong deed de Volendammers goed. Zij gaven achterin nauwelijks iets weg en kwamen er zo nu en dan gevaarlijk uit in de tegenstoot. Zo eindigde de geplaatste poging van Ould-Chikh rakelings langs de het doel van Heracles-goalie Michael Brouwer. Het enige moment van billenknijpen was de kans voor Emil Hansson. Heracles-aanvaller Sankoh schudde Mirani van zich af en dribbelde vanaf de achterlijn richting het doel van Mio Backhaus. De voorzet bereikte Hansson, maar de buitenspeler had niet gerekend op de assistentie van Benaissa Benamar op de doellijn, die de bal met de voet uit het Volendammer doel werkte.

Met twee verse krachten bij Heracles voorin, waaronder Rijper spits Jizz Hornkamp (die twee seconden al geel kreeg na een overtreding op Calvin Twigt), kwam het eerste gevaar van de gasten. En voorzet bij de tweede paal belandde op het hoofd van Benamar, die via een Heraclied naast kopte. De thuisploeg voerde daarna de druk op en zag dat offensief werd beloond met de gelijkmaker. Invaller Hornkamp gleed een voorzet achter Backhaus: 1 – 1.

Spannende slotfase

Ondanks het overwicht van Heracles kwam FC Volendam er drie keer gevaarlijk uit vanaf links via invaller Zach Booth. Bij het eerste dreigende moment vond zijn voorzet nét geen Zeefuik, tien minuten later waagde de Amerikaan zelf een poging, die tientallen centimeters over het Almelose doel eindigde. Ook in slotfase was de rappe aanvaller gevaarlijk vanaf de zijkant, maar ook dit keer ontbrak het aan geluk in de eindpass, waardoor zijn voorzet op een haar na de inlopende Zeefuik vond. Tevens was dit de laatste kans in de wedstrijd, waarna arbiter Jannick van der Laan het einde van de wedstrijd met een 1-1 eindstand floot. FC Volendam neemt een waardevol punt mee naar huis en komt zo op 12 punten in de Eredivisie.

Fortuna Sittard-thuis

De volgende wedstrijd voor de Volendamse formatie is het thuisduel tegen Fortuna Sittard. Volgende week zondag 28 januari wordt om 16:45 uur afgetrapt in het Kras Stadion.

Scoreverloop:
8’ Lequincio Zeefuik 0 – 1
64’ Jizz Hornkamp 1 – 1

Heracles Almelo: Michael Brouwer; Jannes Wieckhoff (80’ Bryan Limbombe), Navajo Backboord, Sven Sonnenberg, Justin Hoogma, Ruben Roosken; Marko Vejinovic (80’ Scheperman), Brian De Keersmaecker, Jordy Bruijn (46’ Mario Engels); Emil Hansson, Mohamed Sankoh (46’ Jizz Hornkamp)

FC Volendam: Mio Backhaus; Oskar Buur (82’ Achraf Douiri), Brian Plat, Benaissa Benamar, Damon Mirani (80’ Garang Kuol), George Cox, Calvin Twigt, Milan de Haan, Luke Le Roux, Bilal Ould-Chikh (66’ Zach Booth), Lequincio Zeefuik.

Tekst: FC Volendam
Foto’s: Fred Rotgans