FC Volendam sluit drukke week af met uitduel tegen Sparta Rotterdam

• vrijdag, 02 sep 2022

Na een overwinning tegen FC Twente en een nederlaag tegen PSV sluit FC Volendam de volle week af met een uitduel tegen Sparta Rotterdam. Op zaterdagavond, in het Kermisweekend, wordt er om 20:00 uur afgetrapt op Het Kasteel in Rotterdam.

Sparta Rotterdam boekte vorige week de eerste overwinning van het seizoen. Op bezoek bij Go Ahead Eagles werd met 0 - 1 gewonnen. Eerder werd al doelpuntloos gelijk gespeeld tegen sc Heerenveen en er werd nipt verloren van AZ en Ajax. De Rotterdammers hebben zich de afgelopen transferperiode flink versterkt. Zo staat bijvoorbeeld oud-international Jonathan de Guzman nu onder contract bij de rood-witten. Ook oud-FC Volendam-speler Mike Eerdhuijzen komt sinds deze zomer uit voor Sparta Rotterdam. Verder is het bij de Spartanen opletten op blikvangers Vito van Crooy, Adil Auassar en Younes Namli.

Bekende gezichten

Zoals gezegd treft FC Volendam bij Sparta Rotterdam oud-speler Mike Eerdhuijzen. Dat is niet de enige oud-Volendammer die daar onder contract staat. Aaron Meijers speelde tussen 2006 en 2010 voor FC Volendam. In de selectie van FC Volendam heeft Robert Mühren een verleden bij Sparta Rotterdam. De aanvaller speelde in het seizoen 2017-2018 op huurbasis voor de Rotterdammers. Mühren stond destijds onder contract bij het Belgische Zulte-Waregem. Assistent-trainer Frank van der Geest speelde tussen 1995 en 1997 als keeper voor Sparta Rotterdam.

72 ontmoetingen

FC Volendam en Sparta Rotterdam stonden in totaal 72 keer tegenover elkaar. 23 keer trok FC Volendam aan het langste eind, zeventien keer werd het gelijk en 32 keer werd er verloren. De laatste ontmoeting met Sparta Rotterdam was in het seizoen 2019-2020. Toen werd er voor de KNVB Beker met 1 - 0 verloren in Rotterdam. De laatste keer dat Sparta Rotterdam zijn meerdere moest erkennen in FC Volendam was in 2016. Toen werd er, in de Eerste Divisie, met 2 - 0 gewonnen. Gescoord werd er toen door Jordy Hilterman en Bert Steltenpool. De laatste Eredivisie-ontmoeting met Sparta Rotterdam liep ook uit op een zege voor FC Volendam. In 2009 werd er thuis met 3 - 0 gewonnen, dankzij treffers van Rowin van Zaanen, Paul de Lange en Gerson Sheotahul.

Laatste vijf edities

30-10-2019 | Sparta Rotterdam – FC Volendam: 1 - 0 (KNVB Beker)

01-02-2019 | FC Volendam – Sparta Rotterdam: 2 – 2
Rodney Antwi & Kevin Visser

24-08-2018 | Sparta Rotterdam – FC Volendam: 2 – 0

24-01-2017 | FC Volendam – Sparta Rotterdam: 1 – 1 (5 – 6 na penalty's) (KNVB Beker)
Bert Steltenpool

15-04-2016 | FC Volendam - Sparta Rotterdam 2 – 0
Jordy Hilterman & Bert Steltenpool

Scoor je tickets!

Kaarten voor de uitwedstrijd tegen Sparta Rotterdam zijn niet meer beschikbaar. Het duel is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram en via ESPN 1. Er wordt zaterdagavond om 20.00 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige