FC Volendam sluit jaar af met kraker tegen NAC

• vrijdag, 18 dec 2020

De 6-0 zege op FC Den Bosch betekende alweer de dertiende ongeslagen wedstrijd op rij. Komende vrijdag wordt tegen NAC Breda het jaar 2020 afgesloten. Wint het team van trainer Wim Jonk, dan heeft het kans het jaar af te sluiten als de nummer drie van de Keuken Kampioen Divisie. Ook kan het goede zaken doen in de periodestand, waar FC Volendam de derde plaats bezet. De wedstrijd wordt vrijdagavond live uitgezonden op FOX Sports 3 en de aftrap is om 18:45 in het Rat Verlegh Stadion.

Vormdip

NAC kende een uitstekende start van dit seizoen, maar zakte daarna in. Het verval was mede te wijten aan het grote aantal coronabesmettingen binnen de Bredase selectie. De mannen van Maurice Steijn wonnen de eerste vijf duels op rij, waarna zij achter elkaar verloren van Cambuur (0-4), Almere City (2-0), Go Ahead Eagles (Beker, 6-0) en NEC (0-1). Ook de laatste drie duels leverde geen driepunter op. Tegen TOP Oss en Go Ahead Eagles werd het 0-0, terwijl FC Dordrecht er in Breda met de overwinning vandoor ging: 0-1.

Ondanks de tegenvallende resultaten zullen de mannen van Wim Jonk goed voor de dag moeten komen. De selectie van NAC beschikt over een aantal routiniers als Lex Immers en Dion Malone, maar ook over snelle aanvallers als Sydney van Hooijdonk en Nick Venema die samen goed zijn voor twaalf Bredase doelpunten. Met Robin Schouten komen we een oud-Volendammer tegen. Hij speelde 34 wedstrijden voor Het Nieuwe Oranje in het seizoen 2018/2019, waarin hij tweemaal scoorde.

Vuur en vlam

FC Volendam en NAC ontmoetten elkaar 47 keer eerder. De Volendammers sloten vijftien keer als winnaar af en speelden acht keer gelijk tegen de Parel uit het Zuiden. De laatst gespeelde wedstrijd speelde zich af in Volendam. Op 30 augustus 2019 won FC Volendam door twee doelpunten in de slotfase. Martijn Kaars en Gijs Smal zetten het Kras Stadion in vuur en vlam door FC Volendam de 2-1 overwinning te bezorgen. Het laatste duel in Breda was tijdens de play-offs van het seizoen 2016-2017. Toen was NAC met 2-0 te sterk.

Laatste vijf wedstrijden

30-08-2019 | FC Volendam - NAC Breda: 2 - 1
Martijn Kaars, Gijs Smal

21-05-2017 | NAC Breda - FC Volendam: 2 - 0

18-05-2017 | FC Volendam - NAC Breda: 2 - 2
Daniel van Son, Nick Runderkamp

24-02-2017 | NAC Breda - FC Volendam: 1 - 0

30-09-2016 | FC Volendam – NAC Breda: 2 - 1
Kees Kwakman, Kevin van Kippersluis

Twitter & Insta Story

De wedstrijd NAC Breda - FC Volendam wordt live uitgezonden op FOX Sports 3 en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam, de story op Instagram en het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #nacvol. De aftrap is maandagavond om 18:45 uur.

Tekst: Maarten Schuijl