FC Volendam - Sparta R.

• vrijdag, 22 apr 2011

Platje en Tuyp loodsen FC Volendam in veilige haven tegen Sparta, 3-1

Door Cor Westerveld

Jack Tuyp en Melvin Platje lijken klaar voor de play-offs. Platje scoorde twee keer tegen Sparta Rotterdam en Jack Tuyp een keer. Door de 3-1 overwinning doet FC Volendam nog volop mee in de strijd om de 5e plaats in de eindrangschikking.

De equipe van Gert Kruys passeerde door de winst op Sparta Go Ahead Eagles op de ranglijst en kwam in puntenaantal langzij Cambuur Leeuwarden. De Friezen hebben echter een beter doelsaldo. Gert Kruys hoopt in de resterende twee wedstrijden (Eindhoven uit en Veendam thuis) alsnog boven Cambuur te eindigen om zodoende de eerste ronde van de play-offs te ontlopen.

{foto1}

West-Frisia
Sparta was naar Volendam gekomen om te winnen, want alleen bij winst zouden de Rotterdammers zich nog kunnen plaatsen voor de play-offs. En omdat ook FC Volendam moest winnen, konden de 4500 bezoekers, onder wie 300 in oranje uitgedoste jeugdleden van het Enkhuizer West-Frisia, bij voorbaat een spannende wedstrijd tegemoet zien. In de laatste tien minuten sloeg FC Volendam genadeloos toe tegen Sparta.

Trainer Jos van Eck van Sparta zag voor zijn ploeg in de eerste helft nog ’aardige’ mogelijkheden. Nadat Jack Tuyp voor de thuisclub de eerste mogelijkheid onbenut had gelaten, was aan de andere kant Johan Voskamp dichtbij een treffer. Ook James Holland kreeg een scoringskans, maar treuzelde zodat die kans verloren ging. De beste man aan Rotterdamse kant, architect Ricky van den Bergh, trof het niet dat Robbin Ruiter in blakende vorm stak. In de 26e minuut viel het enige doelpunt voor de rust. Charles Dissels ontdeed zich op het middenveld op fraaie wijze van drie Spartanen en schoot de bal vervolgens achter de verdediging van de Rotterdammers. Melvin Platje wist de uit zijn doel gekomen André Krul in stijl te verschalken, 1-0. Met dit doelpunt brachten Dissels en topscorer Platje de supporters van de thuisclub in extase. Veel meer gebeurde er eigenlijk niet in het eerste bedrijf. Mo Ajnane, die niet helemaal fit aan de wedstrijd was begonnen, kreeg in de 38e minuut problemen met zijn luchtwegen en moest zich laten vervangen door Nick Tol.

{foto2}

Oude rot
Na de hervatting speelde Sparta een alles-of-niets spelletje. door met vier aanvallers te gaan spelen. In de 68e minuut kwamen de op dat moment beter spelende Rotterdammers verdiend aan de gelijkmaker. De sluwe oude rot Ricky van den Bergh mocht net buiten de zestien uithalen en voordat Robbin Ruiter er goed en wel erg in had, lag de bal al achter hem in het net, 1-1. De thuisclub maakte op dat moment een moeilijke fase door. Met miraculeuze reddingen wist doelman Robbin Ruiter FC Volendam voor een achterstand te behoeden. Namens Sparta schoot James Holland in kansrijke positie de bal net naast en zag Larin Duarte zijn inzet fraai tot hoekschop verwerkt door Ruiter. “Robbin Ruiter hield ons in de wedstrijd”, erkende Gert Kruys na afloop.

Uitgespeeld
Trainer Jos van Eck koos in de tweede helft dus voor de aanval, maar besefte dat er bij FC Volendam in de voorhoede ook mensen rondlopen (Tuyp en Platje) die doelpunten kunnen maken. De in de 81e minuut voor Charles Dissels ingevallen Kees Tol bewees meteen zijn waarde door Jack Tuyp aan te spelen. Tuyp deed voorkomen alsof hij even niet wist wat hij met de bal zou moeten. Voordat Anthony Bentem door had wat de werkelijke plannen van Tuyp waren, was hij al uitgespeeld. Doelman Krul had geen enkele kans op de schuiver in de hoek van Tuyp, 2-1. De eerder voor Roy Bakkenes in het veld gekomen Michiel Kramer droeg ook zijn steentje bij. Op de linkervleugel speelde hij zich vrij en schoof de bal naar de geheel vrijstaande Melvin Platje die in de 85e minuut beheerst zijn tweede treffer van de avond liet aantekenen (3-1) en daarmee Sparta de nekslag bezorgde.
Platje heeft zijn doelstelling (“Ik hoop op vijftien treffers uit te komen”) nu al ruimschoots overtroffen. Met 19 treffers staat hij samen met oud-Volendammer Michiel Hemmen van AGOVV tweede op de topscorerslijst, achter Voskamp (Sparta) en Ars (FC Zwolle) die beiden 26 keer het vijandelijke net wisten te vinden.
Sparta-speler Karim Touzani, die in de 83e minuut mocht invallen voor James Holland, had een gemakkelijk avondje. Na drie minuten had hij al twee keer geel te pakken van scheidsrechter Rutger Bekebrede en mocht dus met rood vertrekken.
Dreigend
“Met Melvin Platje waren wij vanavond dreigend tegen Sparta. We liepen als ploeg alleen teveel terug”, aldus Gert Kruys, die meer dan eens bij de dug-out met een brede armzwaai zijn manschappen aanmaande om ’eruit’ te komen. Man van de wedstrijd was Melvin Platje. Allengs lijkt FC Volendam de draad weer op te pakken. Met de wedstrijden tegen Eindhoven en Veendam nog te gaan en daarna de play-offs is dat alleen maar positief.