FC Volendam - Sparta Rotterdam

• zondag, 19 apr 2009

FC Volendam pakt kostbare overwinning

Door: Richard de Weijze
F.C. Volendam heeft in de strijd tegen degradatie zeer goede zaken gedaan. Concurrent Sparta Rotterdam werd voor 6.093 toeschouwers met 3-0 naar Rotterdam West teruggestuurd. Op de zege van “Het Andere Oranje” viel niets af te dingen. Sterker nog, de score had zelfs nog hoger kunnen uitvallen. Door deze drie punten steeg het team naar de 16e plaats op de ranglijst.
Vanwege een blessure van Kelvin Maynard moest trainer Frans Adelaar enigszins improviseren in de achterhoede. Tussen de backs Aaron Meijers en Gerry Koning stond, naast Henny Schilder, Yannick de Wit geposteerd. De Wit, normaliter middenvelder, speelde achterin een prima partij. De openingsfase was voor de thuisploeg. Een prachtige actie van Dominique van Dijk werd helaas niet tot goal gepromoveerd, omdat Rowin van Zaanen finaal over de bal maaide oog in oog met Sparta doelman Cassio Ramos. In een vermakelijke eerste helft eiste met name scheidsrechter Luinge een hoofdrol op, door liefst vier gele kaarten te trekken, eerlijk verdeeld over beide teams. Na 33 minuten veerde het Kras stadion plots op, toen Rowin van Zaanen op links werd weggestuurd door de in de basis teruggekeerde Jack Tuijp. Van Zaanen bleef kalm en schoot beheerst de 1-0 binnen. En dat in een fase waarin Sparta beter in de wedstrijd leek te komen.

Tijdens de rust besloot Foeke Booy bij de bezoekers een dubbele wissel toe te passen, waaruit meer aanvallende gedachten bleken. Toch viel de goal aan de andere kant. De vandaag weer zeer gevaarlijke Gerson Sheotahul ging in de 55e minuut over de knie bij Ruud Knol: penalty. Paul de Lange schoot de bal vanaf elf meter zeer overtuigend hoog in de touwen: 2-0. Een goal die hij later in Langs de Lijn opdroeg aan zijn deze week geboren zoon Sammy. F.C. Volendam was daarna los, want niet veel later kopte Tim Bakens hard op de lat. Ramos behoedde zijn team vervolgens voor een grotere achterstand, want hij pareerde inzetten van nogmaals Bakens en Van Zaanen. Ondertussen bleef het kaarten regenen (tien in totaal!) in een wedstrijd die eigenlijk helemaal niet hard was. Dat er iemand rood ging krijgen zat er wel aan te komen: in de 87e minuut kon voormalig Volendammer Yuri Rose namens Sparta dan ook met rood inrukken. Geen minuut later bekroonde Gerson Sheotahul zijn goede wedstrijd door fraai de 3-0 af te drukken.

Al met al werd het een vrijwel perfect weekend voor F.C. Volendam. De rode lantaarn werd overgedragen aan De Graafschap en ook Roda JC werd ingehaald. ADO Den Haag, dat pal boven de rode streep staat, is de volgende concurrent met slechts een puntje meer. Zaterdag speelt Het Andere Oranje weer een finale: uit in Kerkrade tegen directe concurrent Roda JC. Maar eerst nog een heel leuk tussendoortje komende woensdag in een stijf uitverkocht eigen huis tegen S.C. Heerenveen in de halve finale van de K.N.V.B. Beker...