FC Volendam staat voor pittige klus

• donderdag, 01 dec 2011

Er zijn maar twee stadions waar FC Volendam nog nooit gewonnen heeft. Dat is in Eindhoven, waar de overwinning soms in de laatste minuut uit de vingers glipte, en Almere. Sinds Almere City FC (het voormalige FC Omniworld) toetrad tot het betaald voetbal in 2005 speelde FC Volendam tien wedstrijden tegen de Almeerders. De statistieken laten zien dat het in Volendam meestal wel goed afliep, maar in Almere kreeg FC Volendam het tot nu toe niet voor elkaar met de volle winst weg te gaan. De eerste drie keer dat daar gespeeld werd, waren het drie gelijke spelen. Maar de laatste twee wedstrijden gingen verloren. Met name vorig seizoen was het een gedenkwaardige wedstrijd. Voor rust leek FC Volendam niet echt op weg naar een verrassing, al was het voor Almere City FC wel de eerste wedstrijd na het ontslag van Henk Wisman. Toegesproken door Dick de Boer ontpopte de thuisploeg zich als een echte vechter. De openingsgoal van Melvin Platje werd nog voor rust weggewerkt. In de tweede helft leek de wedstrijd lange tijd op weg naar een gelijkspel, maar tegen de tien van Volendam (Ralph Hovestad had twee keer geel gezien) knokten de Almeerders zich halverwege de tweede helft toch langs FC Volendam. Dat was het sein voor de ploeg van Gert Kruys om de bakens te verzetten. In blessuretijd slaagde Michiel Kramer er eindelijk in de toch wel verdiende 2-2 op het bord te zetten, maar vanaf de aftrap zorgde Oztürk alsnog voor 3-2, waarmee een lange polderavond ingeluid werd.

Het elftal van FC Volendam zal zich er deze dagen terdege van bewust zijn, dat zo’n onthutsend slot hoe dan ook voorkomen moet worden. Tegen Veendam deelde FC Volendam zelf de knock-out uit in de slotminuten, wat een goed gevoel gaf. Almere City FC kwam bij Sportclub Cambuur van een koudere kermis thuis. Aan het eind van een goed gespeelde eerste helft viel de openingsgoal. Toen de ploeg twee minuten na de rust met tien man kwam te staan, was het voor de Friezen niet zo moeilijk de score op te voeren. Door dat resultaat is Sportclub Cambuur boven Volendam gekomen in de stand en heeft Almere City FC een middenmootpositie, een plaats die eind vorig seizoen onmogelijk leek. De ploeg is echter na het wegvallen van RBC Roosendaal aan een revival bezig, waarmee FC Volendam zich gewaarschuwd mag heten.