FC Volendam staat voor uitdaging

• vrijdag, 17 feb 2012

De wedstrijd FC Volendam – Willem II staat in het teken van ‘terugkeer naar de eredivisie’. Na 24 jaar onafgebroken eredivisievoetbal degradeerde Willem II in 2011 naar de Jupiler League. In 1987 waren FC Volendam en Willem II gelijk gepromoveerd. Voor FC Volendam was het een van de vele tochten met de Heen-en-Weer. Voor Willem II was het een langdurige verblijf met als hoogtepunt deelname aan de Champions League. Het oponthoud in de eerste divisie moet zo kort mogelijk zijn, was het uitgangspunt voor dit seizoen. De praktijk wijst echter uit, dat direct weer promoveren slechts af en toe een club gegund is. FC Volendam heeft dat zelf twee keer geproefd, in 1961 en 1970. In de laatste jaren waren ADO Den Haag en RKC zo gelukkig in een keer terug te keren, maar clubs als FC Zwolle, FC Den Bosch, Sparta, Go Ahead Eagles en FC Volendam hebben laten zien, dat er meer voor komt kijken dan het opentrekken van een blik nieuwe spelers.
In deze derde periode heeft ook Willem II het moeilijk. Drie keer gelijk en twee keer verlies. FC Volendam speelde pas vier wedstrijden, waarvan er drie verloren gingen en een gewonnen, afgelopen maandag tegen AGOVV Apeldoorn. Op dat moment speelde Willem II 3-3 thuis tegen Helmond Sport. Voor beide clubs geldt nu dat omhoog kijken pas zin heeft, als er winst geboekt wordt. Bij Willem II zijn Rowin van Zaanen en Danny Schreurs, die beiden in Tilburg nog tegen FC Volendam in het veld stonden, vertrokken naar Fortuna Sittard. FC Volendam weet dat de schorsingen van Rick Kruys en Barry Opdam voorbij zijn en dat het blessureverloop van Achmed Ahahaoui aansluiting bij de groep mogelijk maakte. De technische staf kan dus over een vrijwel complete selectie beschikken.

Scheidsrechter is Ton van Sichem.
Hij leidde FC Volendam de afgelopen jaren pas acht keer. Vijf keer thuis en drie keer uit. De eerste keer was dat in 2003 in een thuiswedstrijd tegen Veendam. De laatste keer leidde Van Sichem FC Volendam in 2011 thuis tegen MVV, in de play-offs.

Laatste resultaten tegen Willem II
2008-2009