FC Volendam staat voor volgende krachtmeting

• donderdag, 03 mrt 2011

De twee wedstrijden, die nu op het programma van FC Volendam staan, zijn voor de liefhebber pure krachtmetingen. Eerst komt nummer 3, Helmond Sport naar Volendam toe en een week later komt nummer 2, RKC Waalwijk naar Volendam. Twee wedstrijden die perspectief bieden aan de missie die de club zichzelf ten doel gesteld heeft. Meedoen om de prijzen. FC Volendam is dit seizoen ingegaan met de ambitie zich te melden in de kopgroep en daar een rol van betekenis te kunnen spelen. De laatste thuiswedstrijd was tegen koploper FC Zwolle, dat in de tweede helft afstand wist te nemen. Nu komen de directe buren van FC Volendam op bezoek. Deze twee thuiswedstrijden worden bepalend voor de klassering die FC Volendam zich kan aanmeten op weg naar de play-offs, waarin de herkansing voor promotie gaat plaatsvinden.
In de uitwedstrijd tegen Helmond Sport pakte FC Volendam in de eerste fase van de tweede helft de volle winst. Binnen enkele minuten wisten Maikel van der Werff en Michiel Kramer Volendam op 0-2 te zetten, een stand die niet meer veranderde. Voor de meegereisde Volendamfans was dat zeer aangenaam. De eerdere ervaringen in Helmond waren van een ander kaliber. Voor het laatst wist Volendam in de reguliere competitie in 2003 de volle winst te pakken. Vorig seizoen was het bij rust in Helmond nog 2-2, maar uiteindelijk werd het 5-2 voor Helmond Sport.
Ook thuis ging het vorig seizoen mis. Na een fel bevochten 1-0 voorsprong kwam Helmond Sport door twee doelpunten van Mark Höscher op 1-2. Afgelopen vrijdag won Helmond Sport met 5-2 van Sparta Rotterdam na een 0-1 achterstand. De doelpuntenmachine van de Brabanders komt zo af en toe flink op toeren, getuige de tien doelpunten die het meer scoorde dan FC Volendam. De achterste linie van Volendam weet dus wat ze te wachten staat. Van de andere kant weet de ploeg dat het spel dat in Leeuwarden getoond werd, veel perspectief biedt. De druk die de ploeg zichzelf kan opleggen en in het veld tot uitvoering brengt, geeft de toeschouwer veel kijkplezier. De tweede helft tegen Sportclub Cambuur was een lust voor het oog. Nu de doelpunten nog. Dominique van Dijk weet al twee wedstrijden wat het geluid van de paal is. Vijf centimeter naar binnen en de drie punten zitten in de tas. Het publiek is er helemaal klaar voor.